logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

Èxit de la Jornada Tècnica on s’exposaven diverses experiències sobre transport a la demanda (TAD)

Barcelona, 1 de juliol de 2015

Les diferents experiències d’èxit en l’aplicació del Transport a la Demanda (TAD) fan pensar als tècnics i experts en mobilitat que aquest tipus de servei té un gran futur per davant. Aquesta és la conclusió que s’ha extret de la Jornada Tècnica sobre el Transport a la Demanda promoguda per l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) i que ha reunit a la seu del departament de Territori i Sostenibilitat a diversos responsables de diversos projectes nacionals i internacionals.

El Transport a la Demanda té un futur esplèndid”, ha afirmat el Secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, en la cloenda de la Jornada TAD. Font ha afegit que “caldrà dotar aquest servei de mobilitat sostenible i eficient d’un factor diferencial, la tecnologia, per fer-ne una gestió intel·ligent”. En termes similars s’ha expressat el Director General de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Pere Padrosa, que en el parlament d’obertura de la Jornada també ha destacat el futur del TAD.

Per la seva banda, el director general de l’AMTU, Joan Prat, ha explicat la voluntat d’implicació de l’entitat per a la gestió d’aquests serveis de Transport a la Demanda. “Permetrà millorar els serveis de transport que s’ofereixen als municipis i adaptar-los a les necessitats i demandes reals”. Prat ha recordat que l’Assemblea General de l’AMTU va aprovar la realització d’un avantprojecte que permeti crear una Oficina de Gestió Centralitzada del Transport a la Demanda, per tal de reduir costos i contribuir a garantir el dret de la ciutadania a disposar d’un servei públic equitatiu, de qualitat i sostenible, tant mediambientalment com de manera econòmica.

Durant la Jornada TAD s’han pogut conèixer de primera mà diverses experiències en l’aplicació del Transport a la Demanda, començant pels projectes impulsats per Departament de Territori i Sostenibilitat. Actualment existeixen 214 serveis TAD gestionats des de la Generalitat a 23 comarques catalanes”, ha explicat Benjamín Cubillo. També han explicat els seus casos d’èxits representants dels ajuntaments d’Alella i Castellar del Vallès, a Catalunya; l’empresa GMV ha parlat dels models de Castella i Lleó (Espanya), Medio Tejo (Portugal) i de Polònia. Finalment ha estat el torn dels municipis italians de Gènova, Parma i Bolonya, així com la iniciativa Civitas.

A més, també s’han presentat els resultats de l’estudi sobre el TAD realitzat conjuntament entre la Diputació de Barcelona i l’AMTU. Aquest estudi analitzava el transport urbà de 10 municipis associats a l’AMTU i la possibilitat o no que tenien d’oferir serveis a la demanda. Els resultats apunten, en la majoria dels casos, a un doble benefici. Disminució del dèficit del servei i millora del servei a l’estar adaptat a la demanda que en pugui fer l’usuari.

La Jornada TAD ha estat organitzada per l’AMTU conjuntament amb el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, el Projecte europeu Civitas, la Diputació de Barcelona i el Consell Comarcal del Baix Llobregat.