logo amtu

JornadesAMTU 002 Bus Granollers 150B MobiliCAT 003 Validaci targeta 150C Icona Cdibuix ok4 Mdul Premsa 150C

Dilluns 2 de novembre

En el marc de la jornada de presentació dels resultats de l’Enquesta de Mobilitat en dia Feiner EMEF2020 i primers resultats de l’EMEF2021, l’ATM ha presentat en una jornada telemàtica els principals resultats d’aquesta estadística oficial anual de mobilitat, que es fa a la població major de 16 anys i que resideix a l’àmbit de l’ATM de Barcelona (4.833.042 persones).

L’any 2020 la mobilitat ha patit una davallada dramàtica en tots els modes a causa de la pandèmia covid-19. L’enquesta que es va realitzar a la tardor, ja en un moment de certa recuperació de la mobilitat, mostra una pèrdua de més de 2,5 milions de desplaçaments en dia feiner.

Pere Torres, director general de l’ATM, ha obert la sessió agraint la interès dels més de 100 participants en la sessió, i ha posat en valor la sèrie històrica d’EMEF des de 2003, que reflecteix el comportament de la mobilitat així com les expectatives i percepcions de la ciutadania.

A través de l’exposició dels principals resultats (document adjunt) Maite Pérez de l’IERMB ha plantejat a la taula d’experts el debat de les conclusions més rellevants de l’enquesta.

Així, Jordi Torrades, director general de Comerç de la Generalitat de Catalunya, ha relacionat l’encert de la política del comerç de proximitat en temps de covid-19 amb la millora de la sostenibilitat en termes de mobilitat.

Pel que fa a la mobilitat laboral i la incidència del teletreball, Moisés Bonal, representant de PIMEC, ha corroborat -a través de les dades de les petites i mitjanes empreses- que fins a un terç de les empreses que ells representen adoptaran el teletreball de manera permanent, i majoritàriament en el format de dos dies de teletreball.

El director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Adrià Gomila, ha valorat la dada de mobilitat activa que -segons l’EMEF són més de 9 milions de desplaçaments al dia- com a sòlida de cara al futur, en tant que les mesures de carrils bici i bus són permanents, però no així les vianants, que no en tots els casos es consolidarà.

Finalment s’ha abordat la pèrdua de viatges en transport públic. Guillem Alsina, com a cap de Planificació i Estudis de l’AMB, ha ressaltat que la caiguda de la mobilitat en transport públic s’ha d’entendre per tres patrons: durant el confinament no es va aturar i es va prestar un servei essencial portant molt pocs viatgers, que hi ha hagut una preferència de modes de transport no massius (mobilitat activa, transport privat) i en transport públic, preferència per bus respecte ferroviari. El tercer, segons Alsina, és la recuperació que al juliol 2020 ja estàvem al 60% i a hores d’ara al 80%.

La sessió ha finalitzat amb un avanç de resultats de l’edició de 2021 de l’EMEF: la primera onada de l’enquesta que es va fer al mes de maig evidencia la recuperació de l’activitat amb gairebé tots els mitjans de transport públic guanyant desplaçaments, amb valors similars entre el 9,7% (ferroviaris) i 6,2% (autobús). Tanmateix, el transport públic encara no s’han recuperat respecte a 2019 (-38%).

Els resultats complets de l’enquesta de mobilitat EMEF 2020 es poden consultar a la web de l’ATM de Barcelona.

Us deixem l'enllaç del web on es penjarà el vídeo i les presentacions d'aquesta jornada: https://www.atm.cat/ca/w/26-oct.-2021-%7C-emef-2020