logo amtu

JornadesAMTU 002 Bus Granollers 150B MobiliCAT 003 Validaci targeta 150C Icona Cdibuix ok4 Mdul Premsa 150C

4 d'octubre de 2021

La T-mobilitat, el nou sistema de bitlletatge digital de la xarxa de transport públic de l’àrea de Barcelona, afronta els propers dies una ampliació de les proves d’usabilitat Primer contacte, que van començar a finals de juny amb la verificació de la validació, tant amb la targeta recarregable com amb el telèfon mòbil. El col·lectiu participant d’aquella fase ha pogut anar provant altres funcionalitats durant l’estiu i moltes d’aquestes persones ja tenen la seva targeta definitiva. Ara, a partir d’aquest 4 d’octubre, les proves s’obren a la ciutadania general i introdueixen nous i importants elements com són els canals digitals: el web T-mobilitat i https://www.tmb.cat/t-mobilitat, i les aplicacions T-mobilitat i TMB App. L’aplicació de TMB amb funcionalitats T-mobilitat només la podran obtenir durant uns dies aquelles persones que tinguin invitació. Tots aquests canals són oficials i permetran fer gestions sobre suports i títols de transport T-mobilitat.

Igual que les darreres setmanes, aquest punt de les proves es desenvoluparà exclusivament entre els 36 municipis de l’àmbit de tarifa metropolitana, integrats a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

Alta i adquisició de targeta: en línia i presencial

Fins ara, l’alta al sistema i l’obtenció de la nova targeta recarregable estava tancada a un col·lectiu que havia d’anar a una sèrie de punts presencials habilitats. En aquesta nova fase, el registre a la T-mobilitat es podrà realitzar al web T-mobilitat.cat i als canals digitals de TMB, tmb.cat/t-mobilitat i TMB App, a més de als punts presencials habilitats. Les persones que s’hi apuntin també podran fer-se el compte digital, que és el que els permetrà realitzar gestions en línia, com ara consultar factures i tràmits, a més d’accedir a les aplicacions mòbil, on també es podran comprar i recarregar títols i dur a terme més gestions.  IMG WYAIZgto

Un cop registrats, podran sol·licitar la seva targeta. Si la demanen en línia als webs, rebran la targeta a la direcció indicada en un període màxim d’uns 10 dies. Recordem que la targeta tindrà un preu habitual de 4,5 euros, tot i que serà de 2,25 euros durant aquests dies de prova.

Validar amb el telèfon mòbil

Les persones que disposin d’Android amb NFC podran viatjar amb el seu telèfon, sense necessitat d’una targeta. L’app T-mobilitat i TMB app permetran validar per accedir al transport públic, després de descarregar una funcionalitat extra que permetrà generar a cada aplicació una cartera electrònica on s’hi guardaran els títols virtuals de transport. Les aplicacions seran gratuïtes, però serà aquesta funcionalitat la que tindrà un cost d’1 euro, que durant aquests dies de prova quedarà reduït a 0,50 euros. La versió de l’aplicació TMB App amb les funcionalitats T-mobilitat està disponible de moment per un grup reduït de persones i no tothom en pot fer ús encara.

Suports i títols en condicions especials

Actualment i durant aquests dies de proves, el preu dels suports i els títols de transport que ara mateix funcionen amb la T-mobilitat és del 50% del que serà habitual un cop el sistema es posi en marxa. També és especial la caducitat dels títols, T-usual i T-jove, que tenen una validesa de 5 dies en fase de proves. La targeta o aplicacions que s’adquireixin o es descarreguin durant la fase de proves continuaran sent vàlides quan s’iniciï la posada en servei.Captura

Recarregar i gestionar

Quan els títols inicials s’esgotin, les persones que tinguin la T-mobilitat, ja sigui en targeta o mòbil, podran recarregar-la a les màquines d’autovenda de la xarxa i també a través de les aplicacions oficials.

De fet, una de les principals funcionalitats de l’aplicació, més enllà de poder viatjar, és poder recarregar la targeta. Amb els mòbils amb NFC, tant Android com iOS, es podrà realitzar la compra i recarregar-la a l’instant a la targeta apropant els dos elements. Per a telèfons que no tinguin NFC, també està previst habilitar la compra de títols més endavant.

Aquests canals també permetran dur a terme altres gestions, com ara consultar informació, factures, tràmits o bloquejar una targeta, en cas de pèrdua o robatori.

Nous canals d’atenció

Amb l’inici d’aquesta nova fase es posen en marxa dos nous canals digitals T-mobilitat: un compte de Twitter, que difondrà informació del sistema i atendrà consultes, un canal d’atenció de Telegram i un altre canal de difusió de Telegram.

Es sumen als que ja han funcionat des de l’inici de proves: les oficines presencials del Centre d’atenció i informació T-mobilitat i el telèfon 900 928 900, i els punts d’atenció presencials dels operadors, que també atendran els dubtes i consultes de les persones usuàries i que s’aniran ampliant progressivament.

Més de 4.000 persones ja viatgen diàriament amb T-mobilitat

Les proves T-mobilitat han arribat a aquest punt després de setmanes d’avenç progressiu, des del mes d’agost, quan un col·lectiu tancat de persones va començar a poder-se registrar en el sistema T-mobilitat i fer-se la targeta personalitzada. Des de llavors, han viatjat amb una T-usual en condicions especials i han pogut anar recarregant la targeta.

En total, des del 12 d’agost, més de 4.000 persones han adquirit la seva T-mobilitat i es desplacen de forma quotidiana en transport públic amb la T-usual de caducitat i preu reduït. S’han acumulat més de 100.000 validacions per part de la ciutadania, amb registres diaris de més de 4.000 validacions, les darreres setmanes.

Tot aquest flux de dades i moviments, a més de les consultes i la comunicació d’incidències en el sistema que han aportat les persones participants, han ajudat a identificar errors i qüestions tècniques a solucionar.

Es recomana a les persones usuàries de transport públic que respectin estrictament les mesures de protecció sanitària establertes, especialment l'ús de mascareta durant tota l'estada a instal·lacions i vehicles de transport públic, la prohibició de menjar o beure als vehicles, la distribució en tot l'espai disponible i el seguiment de les indicacions que facin el personal dels operadors.

Canals digitals T-mobilitat

Web T-mobilitat i aplicació T-mobilitat