logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

9 de desembre de 2019

El Departament de Territori i Sostenibilitat, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), els ajuntaments metropolitans de Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels, i l’empresa pública Infraestructures.cat han formalitzat avui l’acord de col·laboració per impulsar i posar en marxa les obres d’integració urbana i millora de la mobilitat de la C245 al seu pas per aquests municipis. L’actuació reconvertirà l’antiga carretera comarcal C-245 en un veritable espai urbà i metropolità. Aquesta transformació també inclourà la construcció d’un carril bus i un carril bici en el traçat d’aquesta via que unirà aquests cinc municipis, on viuen, en total, més de 350.000 persones.9e03a18b bc65 4d2b 9031 164338f64ee5

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, el vice-president executiu de l’AMB i alcalde de Cornellà de Llobregat, Antoni Balmón, i el president d’Infraestructures.cat, Joan Jaume Oms, han signat el conveni de col·laboració per portar a terme aquesta actuació. L’obra comportarà una inversió de 39 MEUR, que finançaran la Generalitat –10 MEUR– i el món local, liderat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) –29 MEUR. Es preveu que els treballs es licitin en les pròximes setmanes i comencin l’estiu vinent, amb un termini previst d’execució de 24 mesos.

 Aquest és un “projecte que transformarà la C-245, el que era una carretera, en un vial urbà i ho fem en un context d’emergència climàtica”, ha assenyalat el conseller Calvet, on un dels nostres objectius “és la descarbonització de la mobilitat, dotant-nos d’un transport públic més robust”; en aquest cas, “facilitant que els autobusos puguin funcionar millor i, amb una mirada ambiciosa, volem que hi hagi nous serveis”.

En aquest sentit, el conseller ha remarcat que aquesta actuació permetrà tant millorar els serveis de bus com implantar-ne de nous. Un dels nous serveis, “serà elèctric, amb elements innovadors, que permetran tenir camp d’experimentació i millora”. Amb aquest projecte, els serveis d’autobús “seran més directes i més eficients energèticament, i tindran una velocitat comercial més atractiva”, fet que podrà “reduir l’ús del cotxe i portar-lo cap al transport públic”. El transvasament cap a l’autobús, com a conseqüència, permetrà “deixar d’emetre a l’atmosfera 291 tones de CO2 a l’any”. D’aquesta manera, el projecte facilitarà “una millor mobilitat, unes millors ciutats i una millor actuació davant l’emergència climàtica”, ha remarcat el conseller.

Antonio Balmón, vicepresident executiu de l’AMB, ha explicat que “aquest projecte és una veritable vertebració del territori i representa una alternativa a la mobilitat privada. Connecta les diferents realitats de cada municipi en un eix pacificat en què es vol protegir la mobilitat a peu i en bicicleta”. Pel que fa al finançament dels municipis, ha constatat que “l’AMB avança els diners i després cada ajuntament ho retornarà”.

214e40fe d731 4158 a6e2 1ded82c27f5d

 Corredor potent en transport públic i mobilitat sostenible

La carretera C-245, paral·lela a la C-32, és un dels eixos vertebradors del Baix Llobregat, atès que permet la connexió de cinc municipis de la comarca amb Barcelona. Presenta trams de molts tipus ja que creua tant nuclis urbans residencials, com àrees industrials i zones en procés de desenvolupament urbanístic.

De trànsit intens, aquest corredor de la C-245 suporta uns 35.000 viatgers en autobús cada dia; en algun tram, s’arriben a registrar més de 600 circulacions diàries d’autobusos, amb més de 40 en hora punta. El nou carril bus permetrà augmentar fins a un 25% la velocitat comercial en els trams urbans, així com guanyar seguretat del trànsit i fiabilitat dels serveis de transport públic En aquesta infraestructura reconvertida, l’AMB implantarà la línia d’altes prestacions i ocupació Metrobús 8, que farà el recorregut de tot l’eix, de punta a punta.

Actualment, la C-245 presenta característiques molt diferenciades al llarg del seu recorregut, amb seccions d’ample variable i configuracions particulars segons els àmbits que travessa. Aquesta via compta amb alguns trams de via ciclista, als quals ara se’ls donarà continuïtat. Aquesta remodelació de l’eix viari integrarà bona part de l’eix Bicivia 7, que també connectarà amb d’altres eixos de la Bicivia Metropolitana.

El projecte, de 13 kilòmetres de longitud, transforma aquest eix viari des de la Plaça Constitució de Castelldefels fins l’intercanviador de Cornellà de Llobregat, on es troba el ferrocarril de Rodalies, línia 5 de metro i Trambaix.d1229b07 bef0 4bfe a84b d96ef41f90e2

 Millora de la intermodalitat

El nou projecte afavorirà l’oferta i la competitivitat del transport públic i contribuirà a la millora de la qualitat de l’aire de la regió metropolitana de Barcelona així com a la millora de la intermodalitat, amb la construcció d’estacions d’intercanvi El carril bus i el carril bici facilitaran la correspondència amb les estacions de Rodalies de Cornellà, Viladecans, Gavà i Castelldefels, i amb la línia L5 del metro i el Trambaix, a Cornellà.