logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

Barcelona, 10 de desembre de 2018

El director general de l’AMTU, Joan Prat, ha assistit a la reunió de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, que s’ha celebrat avui a Barcelona, presidida pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón. A la trobada han assistit més de 130 representants del món social, econòmic i acadèmic català, així com la coordinadora del Corredor, Iveta Radičová, i el coordinador estatal, Vicent Boira.

El Corredor Mediterrani és europeu però són els Estats els qui marquen l’agenda, per això el conseller Calvet ha demanat a la coordinadora europea i al coordinador del Govern espanyol que ajudin a donar l’empenta executiva que durant anys no ha donat el Govern de l’Estat, per tal que aquesta infraestructura sigui una realitat.  

El conseller de Territori i Sostenibilitat també ha destacat la necessitat de teixir “nous consensos amb una visió àmplia de corredor” i per això ha anunciat que a la pròxima Taula Estratègica es convidarà els governs del País Valencià, Andalusia, Múrcia, Aragó, les Illes Balears i de la regió d’Occitània.  Tula Corredor Mediterrani R2

De la seva part, la consellera d’Empresa i Coneixement ha exposat que “volem ajudar a créixer una societat dinàmica i emprenedora que estableixi noves vies d’interrelació, amb l’obertura de les portes des del Sud d’Europa. I, en aquest sentit, el Corredor és una infraestructura que dona resposta a la globalització econòmica, que reafirma aquesta sòlida i necessària connectivitat de Catalunya amb la Unió Europea”.

Corredor amb bones conexions

Durant la reunió s’han tornat a posar sobre la taula les actuacions prioritàries: el nou corredor de doble via Vandellòs – Camp de Tarragona, els accessos al Port de Barcelona i l’estació de la Sagrera. Però Chacón ha destacat que més enllà de les obres “el corredor és una infraestructura que genera activitat i competitivitat; que recorre, estructura i connecta les zones més dinàmiques de l’Estat espanyol amb Europa”. I Calvet ha afegit: “La nostra estratègia és que sigui una infraestructura que connecti, en xarxa amb el territori” i per això ha destacat també com a prioritàries les connexions amb les plataformes logístiques, els ports, els aeroports i les xarxes viària i ferroviària. Chacón ha destacat: “Les infraestructures no són construccions nacionals, s’han de pensar en clau de productivitat i de benestar per a les persones. Aquesta és la política d’infraestructures de les economies avançades i aquest és el projecte de país que volem per a Catalunya”.

Així mateix, l’alcalde de Vilafranca, Pere Regull, també ha reclamat davant del plenari de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, que es tinguin en compte les inversions
col·laterals, que també fan falta per a l'equilibri territorial i el consens del projecte amb els municipis afectats.

El conseller Calvet ha aprofitat la presència de la coordinadora europea per demanar-li que convoqui una reunió entre els governs estatals i els regionals “on es puguin calendaritzar les actuacions que han de fer tant els estats com les regions per donar compliment de connectar més i millor el Corredor”.

Calvet ha explicat que a la reunió d’avui de la Taula “hem constatat, novament, que ens cal un corredor eficient, d’alta capacitat però també multimodal i digitalitzat”. “Hem de projectar el Corredor que necessitem d’aquí a deu anys i potser toca pensar ja en una doble plataforma on les mercaderies tinguin una via exclusiva que ens permeti, per exemple, continuar assegurant el creixement del Port de Barcelona”, ha dit. El titular de Territori i Sostenibilitat també ha insistit que el Corredor Mediterrani ha de ser “eficient econòmicament. No ens podem seguir permetent el que ens passa avui, per exemple, a la galeria del Pertús on aquest 2018 entre mercaderies i passatgers només passaran 4.800 trens, quan la previsió era de 34.000”.