logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

27 de setembre de 2017

L'Ajuntament de Terrassa ha incorporat recentment nous busos a la seva flota que destaquen per tenir un sistema de tecnologia avançada d'assistència al conductor, que millora la seguretat del vehicle i aporta dades sobre els llocs on hi ha més risc d'accidents. L'ajuntament va incloure la necessitat que els vehicles disposessin d'aquest tipus de tecnologia com a requisit indispensable per fer la licitació. Per tant, el consistori no va haver de fer cap despesa extra, ja que els autobusos van arribar a la ciutat amb el sistema ja instal·lat de fàbrica.   Mobileye web

Es tracta del sistema Mobileye Shield+ de protecció en els angles morts, que ja s'utilitza en ciutats com Londres o Nova York, que funciona mitjançant unes càmeres al frontal, lateral i posterior del vehicle, que van informant al conductor de possibles situacions de risc. Quan hi ha risc d'impacte, es genera una alerta acústica i visual, que fa que el conductor percebi l'origen del perill.

A més d'aconseguir reduir considerablement el risc d'accidents, aquest sistema també té una altra funció molt important: la recollida de dades, ja que no només recull informació dels impactes produïts, sinó que també d'aquells que s'han evitat però que podrien haver succeït, la qual cosa permet posar en marxa mesures preventives en les infraestructures o instal·lar una nova senyalització. Així mateix, també pot servir per educar els conductors, realitzar un seguiment sobre la seva activitat al volant, o fer-los saber on han d'incrementar les mesures de precaució.        

Terrassa, pioner en incloure aquest sistema en la licitació

L'Ajuntament de Terrassa ha estat el primer d'Espanya a incloure la seva última Licitació, en l'apartat "Equipament", l'obligatorietat que 8 autobusos -6 híbrids i 2 dièsel, d'un total d'11 que han adquirit nous-, estiguessin equipats amb sensors de Bus Terrassa nou sistema seguretatvisió artificial per oferir detecció frontal i detecció en angle mort en els dos laterals. Aquests sensors han de controlar l'entorn impredictible en què es produeix la conducció i proporcionar alertes als conductors, en temps real, quan es produeixi risc de col·lisió.

A més, la licitació incloïa com a requisit l'equipament de pantalles de visualització d'alertes a l'interior del vehicle que proporcionaran alertes visuals al conductor quan el vehicle es trobi en moviment i un vianant, ciclista o motorista es trobi en zona de perill. Quan augmenti el risc de col·lisió s'ha de generar un avís acústic, a més de l'alerta visual.

El text afegia que el sistema ha d'anar connectat amb un sistema telemàtic per capturar i analitzar dades d'esdeveniments generats en temps real que ajuden a identificar localitzacions de carrers perillosos i infraestructures deficients, conegudes com a punts de conflicte o punts negres. Un mapa interactiu ha de mostrar la localització exacta i l'hora per a cada alerta que rep el vehicle. Aquesta informació serà utilitzada per l'Ajuntament per identificar amb precisió els factors que contribueixen a les col·lisions.

El sistema, a més, ha de complir les següents funcionalitats de seguretat:

-Alerta de col·lisió frontal en ambient urbà. Generarà alerta davant una possible col·lisió amb el vehicle precedent (turisme, bus, camió, motocicleta) a baixa velocitat (<30km / h).

-Alerta de col·lisió frontal. Generarà un avís davant d'una possible col·lisió amb el vehicle precedent (turisme, bus, camió, motocicleta) fins amb 2,7 seg. d'antelació. Estarà activa a partir de 30 km / h.

S'ha de tenir en compte que la conducció d'un autobús o d'un camió pels carrers d'una ciutat comporta per si mateix una sèrie de riscos, ja que durant els girs es generen punts morts en els quals és fa molt difícil per al conductor detectar qualsevol obstacle, ja siguin bicicletes, vianants o mobiliari urbà. El nou sistema de tecnologia avançada ajuda als vehicles grans a detectar aquests "obstacles". En el Regne Unit, els nous sistemes de visió lateral van ajudar a reduir fins a un 61% les morts de ciclistes i un 20% les morts de vianants. A Nova York, actualment ja hi ha més de 1.000 autobusos que porten incorporada aquesta tecnologia avançada, i des de que es va implantar, ara fa un any, no s'ha comptabilitzat cap atropellament.