logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

16 de gener de 2017

Sabadell ha estrenat el primer autobús híbrid de la ciutat. L'Ajuntament de Sabadell ha adquirit aquest nou vehicle, més compromès amb el medi ambient, i que s'incorpora a la flota de transport urbà, gestionanada per Transports Urbans de Sabadell (TUS). El nout autobús híbrid se suma als dos vehicles dièsel Euro6 que es van adquirir al setembre del 2016 amb l'objectiu de renovar i modernitzar la flota d'autobusos de Sabadell i consolidar la prestació del servei amb vehicles més sostenibles i eficients i contribuir, així, a reduir les emissions per contaminació atmosfèrica i acústica.

El nou vehicle va ser presentat aquest passat divendres per l'alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez, el regidord’Espai Públic, Xavier Guerrero, el tinent d’alcalde i regidor d’Educació i de Sostenibilitat, Joan Berlanga, el president de TUS, Paco López, i altres autoritats. Acte seguit, l’autobús va quedar exposat al passeig de la Plaça Major perquè els ciutadans el poguessin veure i hi poguessin pujar abans que comencés a circular. Cal destacar que la imatge gràfica del bus és obra d'alumnes de l'Esola Illa de Sabadell, que han participat en un concurs promogut per TUS.  Bus Híbrid Sabadell4

L’alcalde, Juli Fernàndez, ha destacat la voluntat de l'ajuntament de lluitar contra la contaminació i s'ha compromès a comprar quatre busos híbrids més ben aviat, per continuar així el pla de renovació de la flota urbana.

Característiques

El nou autobús és de la marca VECTIA, model Veris.12, i disposa d’un motor híbrid compost per un motor de tracció elèctric i per un motor dièsel (Euro6) de generació d’electricitat. Fa 12 m de longitud –l’estàndard de la flota–, té pis baix i tres portes. No hi ha cap graó ni rampa pronunciada, fet que facilita la mobilitat dels usuaris dins el vehicle. Disposa de dues rampes per a l’accés de les persones amb mobilitat reduïda, una rampa elèctrica i una altra que es pot accionar manualment, per garantir en tot moment la millor accessibilitat a l’autobús. El vehicle disposa d’una capacitat similar als autobusos existents, amb 23 seients, dos espais per a cadires de rodes i una capacitat per a més de 50 persones dretes.

Destaca la millora del confort per als usuaris, gràcies al sistema de tracció contínua 100% elèctrica, que fa moure les rodes exclusivament amb el motor elèctric, cosa que proporciona una propulsió contínua i sense sobresalts, pel fet que el motor dièsel és el que alimenta l’elèctric. Igualment l’autobús disposa de sistema Start&Stop per aturar el motor a les parades i iniciar la marxa del vehicle en 100% elèctric.

Així, el vehicle híbrid transforma l’energia de la frenada en energia elèctrica que s’emmagatzema en ultracondensadors, els quals permeten reduir entorn del 30% el consum de dièsel, la contaminació acústica en 4dB i les emissions de partícules contaminants (CO2, HC, Nox, PM i CO), respecte als vehicles dièsel Euro6, entre el 25% i 95%.

A banda dels sistemes d’informació interiors del vehicle, com a equipament addicional per als usuaris, l’autobús disposa de connectors USB a la plataforma central per recarregar dispositius electrònics.

D’altra banda, cal destacar que aquest autobús es podrà convertir, en un futur, en un vehicle 100% elèctric quan es desenvolupi la tecnologia d’emmagatzematge i càrrega de les bateries o altres sistemes que facilitin la recàrrega en ruta amb d’altres sistemes de subministrament de reforç addicional.