logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

En només sis anys, la inversió que l'Estat realitza a l'ATM de l'àrea de Barcelona s'ha reduït en un 50%. A més, no té en compte l'ampliació de 7 a 13 comarques produïda des de 2010  

12 de desembre de 2016

El president de la Generalitat, Carles Puigdemont, ha reclamat que l’Estat espanyol augmenti la inversió del transport públic de Catalunya. Avui s’ha celebrat una reunió de treball de l’ATM en què, a més del president, també han participat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Les tres administracions que conformen l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) han acordat reclamar al govern espanyol que els criteris de càlcul que s’apliquin tinguin en compte les 13 comarques que integren el conjunt del Sistema Tarifari de l'àrea de Barcelona, i no només les 7 de la Regió Metropolitana de Barcelona.

El nou criteri de càlcul suposaria tenir en compte aproximadament 500.000 persones més, i que la totalitat de comarques del STI es veiessin beneficiades per aquest finançament. Això també permetria que l’ATM de l’àrea de Barcelona disposés de 10 milions d'euros més a l'any pel conjunt del sistema de transport públic.

La decisió respon a les necessitats de finançament del transport públic existents, sobretot amb l’ampliació del sistema tarifari integrat a les comarques d’Osona, Berguedà i Ripollès l’any 2015, i tenint en compte la progressiva reducció de les aportacions de l’Estat en l’àmbit de l’ATM. Tant la Generalitat de Catalunya com l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) han fet un gran esforç per augmentar la seva inversió, en contrast amb la progressiva disminució de les aportacions de l’Estat, que han disminuït un 50% en només sis anys.

I és que fins al 2010, els càlculs de finançament de l’Estat espanyol al transport públic català es feien en base a un criteri de territori/població i amb preu per habitant de 30 euros/any. Ara la base és de 20 euros/habitant/any i el càlcul no té en compte l’increment de 7 a 13 comarques integrades que s’ha produït des del 2010.

 

Taula – Evolució de les aportacions de les quatre administracions que financen el sistema de transport públic integrat de l’àrea de Barcelona

Evolució aportacions administracions al STI BCN