logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

Els degans del Col·legi d’Arquitectes, d’Economistes, d’Enginyers de Camins, Canals i Ports i d’Enginyers industrials critiquen que s’hagi adjudicat el projecte de la nova estació de la Sagrera a qui ha fet la baixa econòmica més important malgrat que l’adjudicatari hagi presentat, a criteri del mateix ADIF, la pitjor de les propostes tècniques rebudes.

Els quatre col·legis professionals signants de la declaració reclamen que la gestió de l’execució de la Sagrera es porti, com s’havia fet fins ara, des de Barcelona Sagrera Alta Velocitat, S.A., societat participada pel Ministeri de Fomento, ADIF, Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

La seu del Col·legi d’Economistes de Catalunya a Barcelona ha acollit aquest matí, 24 de febrer, la signatura d’una declaració per part dels col·legis professionals d’arquitectes, d’economistes, d’enginyers de camins, canals i ports i d’enginyers industrials en què es demana que ADIF respecti els criteris de valoració consensuats amb la resta d’administracions públiques en relació a la licitació dels projectes de l’estació de la Sagrera i que la gestió de l’execució de la Sagrera es porti, com s’havia fet fins ara, des de Barcelona Sagrera Alta Velocitat, S.A., societat participada pel Ministeri de Fomento, ADIF, Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

Els quatre col·legis professionals volen posar de manifest que l’ADIF, amb el suport de Fomento, que és qui aporta els recursos pressupostaris per a fer front a la licitació, ha decidit unilateralment les bases del nou concurs per licitar els projectes de l’estació de la Sagrera. Si al 2008 la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat formada per l’Estat, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona va plantejar la licitació de la nova estació mitjançant dos barems, l’un econòmic (40 punts) i l’altre de capacitat tècnica (60 punts), el 2015 l’ADIF ha fixat unilateralment les bases de la licitació capgirant els criteris de puntuació i establint 25 punts per la valoració de la proposta tècnica i 75 punts per l’econòmica. Això ha fet que s’adjudiqui el projecte a qui ha fet la baixa econòmica més important malgrat que l’adjudicatari hagi presentat, a criteri del mateix ADIF, la pitjor de les propostes tècniques rebudes.

Aquesta declaració es suma al Manifest sobre la Sagrera signat al desembre de 2015 pels col·legis d’Arquitectes, d’Economistes, d’Enginyers de Camins i d’Enginyers Industrials de Catalunya amb la voluntat de posar en valor el projecte de la Sagrera en tant que és peça clau del nou model de xarxa ferroviària de l’alta velocitat a Catalunya i també per l’enorme impacte urbanístic que suposa resoldre la històrica cicatriu de la xarxa ferroviària que ha dividit històricament la ciutat en dos.

Durant l’acte d’aquest matí, el degà del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, Lluís Comerón, ha afirmat que “des del retorn de la Democràcia a Catalunya el paper de les administracions públiques s’ha anat consolidant com a líder dels processos de renovació de les nostres ciutats, prioritzant els valors col·lectius i qualitatius. L’objectiu dels edificis i les infraestructures que construïm i renovem és estar al servei de les persones i del seu benestar, i la sobrevaloració dels criteris economicistes comporta per força desatendre aquests objectius finals. No ens ho podem permetre, les actuacions públiques han de ser exemplars en tots els sentits”. Comeron ha afegit que “ens cal un marc jurídic que eviti disbarats com el que es pot produir a la Sagrera si ADIF segueix prenent les decisions sense consens i en aquesta línia”.

El degà del Col·legi d’Economistes de Catalunya, Joan B. Casas, ha qualificat de “decebedora” la manera de fer d’ADIF amb la licitació de la Sagrera ja que “ha menystingut la qualitat del projecte tècnic fins a l’extrem d’adjudicar la licitació a qui ha tret la pitjor puntuació en el projecte tècnic”. Segons Casas, “després dels bons antecedents amb la gestió dels Jocs Olímpics a Barcelona, és del tot inapropiat pretendre gestionar un projecte com el de Sagrera des de 600 km. de distància i sense tenir en compte ni a la ciutat ni al govern de Catalunya”. Tot i així Casas ha conclòs que “el procediment adoptat per l’ADIF i Ministeri de Foment encara està a temps de poder ser reconduït” i ha afegit que “esperem que, pel bé de tots, es retorni la gestió i el consens sobre la Sagrera a BSAV SA”.

Per la seva banda, el degà del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya, Oriol Altisench considera que "aquesta decisió de l’ADIF, a més de trencar el consens entre les administracions implicades, és un clar exemple d’acció recentralitzadora. El Ministeri ha aprofitat la mínima oportunitat per capitalitzar tot el projecte al seu únic arbitri”. Altisench ha insistit en reclamar que “les intervencions d’aquestes característiques s’han de gestionar des del territori, amb eines com Barcelona Sagrera Alta Velocitat S.A.. Tenim suficients casos d’èxit com ha estat el Pla Barcelona o les obres gestionades pel Holding Olímpic. A més s’ha fet amb una licitació que menysté el criteri tècnic i el resultat ha estat una baixa en el preu del 60%, quelcom que és inacceptable, tant aquí com a Madrid, i que amenaça seriosament un projecte que és de vital importància per a la ciutat."

El degà del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, Jordi Guix, ha afirmat que "l’estació de la Sagrera és un projecte estratègic per Barcelona i per Catalunya, i amb la signatura d’aquesta declaració reivindiquem que cal recuperar el projecte inicial i ferlo tornar a Barcelona”. Guix ha afegit que “la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat va aconseguir un consens entre Renfe, ADIF, Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Barcelona, un punt clau per al bon desenvolupament d’aquesta infraestructura”. El degà dels enginyers industrials de Catalunya ha recordat que “ja ens vam posicionar el passat mes de desembre i ho tornem a fer per mostrar el nostre desacord vers els criteris de puntuació que ha fixat ADIF de forma unilateral, on es rebaixa la puntuació de valoració de la proposta tècnica”. Finalment ha declarat que “cal recuperar el consens establert a l’inici i treballar per què el projecte torni a ser liderat per Barcelona Sagrera Alta Velocitat SA."