logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

Territori i Sostenibilitat reconverteix l’actual servei que uneix els tres municipis en la nova línia e13 de la xarxa d’altes prestacions per doblar freqüències i oferir major velocitat comercial

Granollers, 4 de setembre de 2015

e13 Recorregut L’alcalde de Sabadell, Juli Fernàndez; el de Granollers, Josep Mayoral; i el de Mataró, David Bote, han fet aquest divendres, 4 de setembre, el viatge inaugural de la nova línia e13 de la xarxa d’autobusos d’altes prestacions ‘exprés.cat’ que promou la Generalitat de Catalunya. La presentació de la ‘Línia Orbital exprés.cat’ ha estat organitzada per l’AMTU, entitat que ha reivindicat històricament aquest servei.

La Generalitat ha decidit reconvertir el servei regular existent fins ara en una nova línia de la xarxa exprés.cat, que entrarà en servei el proper 14 de setembre. Aquesta serà la 13a línia d’altes prestacions que funcionarà a la demarcació de Barcelona i la 19a de tot Catalunya (comptant la e4 de Tarragona-Reus que es posa en marxa aquest mateix mes de setembre). Es tracta, però, de la primera transversal a l’àmbit de la Regió Metropolitana de Barcelona i comunica de manera directa les comarques del Maresme, el Vallès Oriental i el Vallès Occidental.

Amb la reconversió en bus exprés, la línia que uneix Mataró amb Granollers i Sabadell doblarà l’oferta actual, passant d’oferir 15 expedicions d’anada i de tornada amb una freqüència de pas d’una hora a un total de 27 expedicions per sentit els dies feiners, i 16 per sentit els dissabtes feiners, diumenges i festius. En alguns casos s’arriba a triplicar l’oferta, com és el cas dels dies feiners d’agost. Això permetrà comunicar aquestes ciutats amb serveis cada 30 minuts en hora punta.

El projecte d’implantació contempla reforçar els corredors Mataró - Granollers - Sabadell (directe), Argentona - Mataró i La Roca - Granollers. En aquest sentit, també es millora el servei de la 554: Argentona - Mataró i es desdoblarà la línia 5 La Roca - Granollers en L51 i L52, millorant-ne també la seva cobertura horària. Pel que fa a l’actual línia 550: Granollers-La Roca-Argentona-Mataró, seguirà amb servei amb 3 expedicions diàries. Totes aquestes línies interurbanes són operades per l’empresa Sagalés.

 

Una reivindicació històrica de l’AMTU

El Secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, va anunciar el passat 5 de maig de 2015 a Mataró, en el marc de la Jornada Catalana de la Mobilitat que cada any organitza l’AMTU, que la línia 555 Sabadell-Granollers-Mataró es reconvertiria abans del previst en una nova línia “exprés.cat”.

Amb el nou servei s’atén a la necessitat de millora de connexió intercomarcal entre les ciutats de Mataró, Granollers i Sabadell, per via directa i sense passar per Barcelona. La posada en marxa de la línea 555 l’any 2006 ja va ser un primer pas per millorar aquesta connexió, però amb la reconversió en bus exprés, es millora la freqüència de pas. La Línia Orbital ha estat una reivindicació històrica de l’AMTU.

L’entitat celebra que la Generalitat hagi avançat en el calendari previst la posada en servei de la Línia Orbital Exprés, ja que amb les noves freqüències aquesta línia s’equipararà a un servei de tren. En aquest sentit, l’AMTU torna a reclamar al Govern central que treballi per fer realitat la línia orbital ferroviària que és qui en té les competències.

La línia, operada per Sagalés, forma part del sistema tarifari integrat de l’ATM de Barcelona, de manera que els usuaris es poden beneficiar dels avantatges de les targetes multiviatge existents.

e13 Horaris

A més de velocitat comercial alta, la línia incorpora altres millores en el servei, com informació en temps real a les parades principals, vehicles accessibles per a persones amb mobilitat reduïda, premsa gratuïta a bord i servei de Wi-FI. Una línia intermodal i integrada A banda de les pròpies característiques que tindrà la línia per ser “exprés”, la línia e13 vertebrarà el territori, ja que permet la intermodalitat en gairebé totes les seves parades, per fer possible desplaçaments urbans i/o interurbans en el mateix viatge, gràcies a estar integrat al STI. Als tres municipis la línia té parada amb connexió almenys a una estació ferroviària, que permet als usuaris la utilització de fins a 4 línies de Rodalies de forma directa.

- A Sabadell: La línia R4: Sant Vicenç de Calders – Manresa

- A Granollers: La línia R2: Castelldefels – Granollers Centre; la línia R2 Nord: Aeroport – Maçanet Massanes i la línia R8: Martorell – Granollers Centre

- A Mataró: La línia R1: Molins de Rei – Maçanet Massanes

Pel que fa als intercanvis amb el transport públic per carretera, en les tres poblacions la línia també permet nombrosos intercanvis modals, al tenir la línia parada a les estacions d’autobusos de Sabadell i Granollers, on tenen parada un alt nombre de línies interurbanes comarcals.

L’usuari també podrà utilitzar les línies urbanes de les tres ciutats, al tenir connexió amb gairebé totes les línies a cada municipi, cosa que els permetrà acostar-se més al seu origen o destinació amb el mateix bitllet integrat.

A la següent figura es mostren les diferents connexions que permetran als usuaris realitzar viatges amb correspondència amb altres modes de transport.

 

e13 Intercanvis

Línia e13 i els seus possibles intercanvis modals en transport públic 

Font: Sagalés, Ajuntaments de Granollers, Mataró, Sabadell i AMTU

 

Fotos: Toni Torrillas