logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

El conseller de Territori i Sostenibilitat exigeix al Ministeri de Foment que prengui decisions perquè no es torni a repetir l’avaria al centre de control ferroviari d’Adif a Barcelona. Vila ha recordat que el problema de fons és que “el marc de competència amb què Catalunya pot fer de regulador sobre la xarxa de Rodalies és molt petit”, i lamenta que el Govern de la Generalitat “siguem els únics que donem la cara davant dels usuaris” malgrat que “els únics que poden actuar sobre la infraestructura és l’Estat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha assegurat aquest matí que “és absolutament inadmissible que un problema informàtic posi en risc la fiabilitat de tot un sistema que avui ha perjudicat més de 80.000 persones”. Vila ha fet aquestes declaracions després que el sistema de control ferroviari d’Adif a Barcelona hagi caigut en dues ocasions (a les 6:34h i a les 7:02h del matí), i hagi aturat la circulació de trens a tot el sistema de Rodalies i Regionals a Catalunya. A les 8:06h s’ha solucionat definitivament la incidència i des de llavors el servei s’està recuperant de manera progressiva. Els retards en els més de 200 combois afectats ha arribat a ser d’1 hora. És la tercera vegada en poc més d’un mes que una avaria d’aquestes característiques afecta el sistema Rodalies.

El conseller Vila ha exigit, ja a primera hora del matí en converses telefòniques amb la ministra de Foment, Ana Pastor, i el president d’Adif, Gonzalo Ferre, “que prenguin decisions. No n’hi ha prou amb donar excuses. Per tant, si és necessari que rescindeixin el contracte amb aquest proveïdor informàtic, o que el sancionin, i que investiguin què els està passant”. “Des del punt de vista polític -ha continuat- hi ha un problema de fons i és que el marc de competència amb què Catalunya pot fer de regulador, pot fer d’administració, és molt petit. I en conseqüència, quan passa una crisi d’aquestes, més enllà de donar la cara -que som els únics que ho fem i que procurem donar explicacions i exercir aquesta pressió sobre el Govern de l’Estat-, la realitat objectiva és que en aquests moments l’únic que podria actuar és Adif, o sigui l’Estat”.

Vila, en declaracions aquest matí al programa Els Matins de TV3, ha explicat que al sistema Rodalies hi ha actualment tres tipus de problemes. El puntual que ha passat avui, “en què ha fallat el software i en què un ordinador en concret no està en condicions de resoldre tota la seguretat del sistema i, per tant, preventivament ordena que s’aturin els trens. Aquest va vinculat a un operador concret que presta aquest servei. I aquí l’administració, com a regulador, ha de ser contundent: o es presta correctament el servei o se sanciona aquesta companyia i si convé es rescindeix el contracte”. Un segon problema, que és la falta d’inversió històrica a Rodalies de Catalunya. En aquest sentit, Vila ha explicat que les inversions que s’han fet comencen justament ara i que, per tant, hi ha hagut “massa anys sense invertir a Catalunya, amb una deixadesa massa important al sistema Rodalies amb benefici de l’aposta per l’AVE, com s’ha fet en el conjunt de l’Estat i en detriment dels ciutadans que dia a dia agafen el tren”. I un tercer problema, que és el monopoli de Renfe sobre el servei del sistema ferroviari, una situació que la Generalitat treballa de des fa temps per capgirar: “El Govern de Catalunya ha treballat per trencar el monopoli de Renfe. Volem més operadors treballant a Catalunya i les obres de la llançadora a l’aeroport d’El Prat que han de començar les properes setmanes ja hem garantit que siguin amb lliure concurrència i que qualsevol operador del món pugui venir a treballar a Catalunya; i que siguem el Govern de Catalunya el regulador. Perquè l’important no és si l’operador és públic o privat sinó si hi ha una administració solvent, seriosa, rigorosa que actua amb contundència quan cal”, ha remarcat.