logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

Un nou bus exprés connectarà Mataró amb Barcelona a partir de la segona quinzena de gener. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va anunciar dijous, 18 de desembre, la posada en marxa d’aquest nou servei de bus ràpid que servirà per reforçarà les hores punta del matí, migdia i tarda per garantir que tots els viatgers puguin anar asseguts. El Mataró-Barcelona és un dels corredors amb més demanda de tot Catalunya, i transporta anualment més d’1,2 milions de viatgers. Aquest bus exprés es convertirà en la setzena línia de bus exprés que s’implanta a Catalunya i l’onzena de la demarcació de Barcelona.   

El Departament de Territori i Sostenibilitat (TES) està treballant ara per incorporar els serveis directes entre Mataró i Barcelona (les línies C1 i C2 gestionades per Empresa Casas que connecten les dues ciutats per l’autopista C-32) en una nova línia de l'expres.cat. L’objectiu, entre altres, és el de donar solució a l'actual situació on, en puntes de demanda, es transporten viatgers dempeus. Un fet que no és il·legal ja que els vehicles i la legislació ho permeten però que resulta incòmode per als usuaris. Per aquest motiu, es preveu incorporar nous vehicles de major capacitar, articulats, i poder atendre així el total de demanda.

El desplegament de la xarxa exprés.cat comporta millores en la flota de vehicles, garantint la qualitat, comoditat i l’accessibilitat a persones amb mobilitat reduïda, així com més serveis per als usuaris a l’interior del vehicle. També està integrada sota una nova imatge corporativa, exprés.cat, que aporta visibilitat al servei i facilita als usuaris la seva ràpida identificació.

40 línies de bus exprés arreu de Catalunya

La xarxa d’altes prestacions ‘exprés.cat’ s’implanta progressivament a Catalunya des de la tardor de 2012. L’actuació suposa una aposta decidida de la Generalitat pel bus exprés com a mode de transport públic eficient i competitiu per connectar de manera ràpida, sostenible i econòmica els principals pols de mobilitat del territori que concentren major demanda de desplaçaments.

La xarxa de bus exprés està formada per 40 línies interurbanes que són les que concentren una major demanda de viatgers. Concretament transporten anualment 21,32 milions de passatgers, la qual cosa suposa el 40% de la demanda total.

Aquest tipus de xarxa de bus exprés, que ja funciona a altres ciutats com París, Istambul,  Hamburg o Nantes, presenten un conjunt d’avantatges respecte les línies convencionals, com ara una reducció notable del temps del trajecte del recorregut, atès que assoleixen velocitats comercials més competitives. Així, aprofiten infraestructures com ara carrils bus o prioritats semafòriques en els encreuaments, i compten amb poques parades al llarg del recorregut, per tal d’oferir un servei atractiu a l’usuari, amb millors freqüències de pas, informació en temps real dins i fora dels vehicles, serveis de Wifi i premsa gratuïts, i una imatge corporativa comuna.

La demanda anual dels corredors de les línies de bus exprés implantades fins a data d’avui és superior als 3.000.000 d’usuaris, amb creixements de fins al 57%. El grau de satisfacció dels usuaris és de més de 8 punts sobre 10.