logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

Dues operadores opten al concurs per gestionar la T-Mobilitat, el nou sistema de pagament intel·ligent del transport públic, que substituirà les actuals targetes magnètiques. Segons informa el diari Ara, el sistema està a punt de ser adjudicat a un operador -format per un consorci d'empreses- per iniciar la fase de proves el 2015, i entrar en servei, de manera progressiva, el 2016.

Durant l'últim any s'ha fet un procés que es va anomenar diàleg competitiu -per acordar les condicions del concurs-, en què van participar quatre consorcis, però només dos han arribat a la fase definitiva. D'una banda, hi ha Opencat, format per deu empreses d'autobusos catalanes (Alsa, Canals, Sagalés, Teisa, Tusgsal, entre d'altres) i tres empreses tecnològiques (Xerox, Etra i Informàtica El Corte Inglés), i, de l'altra, el consorci format per CaixaBank, Indra, Fujitsu i l'empresa de transport Moventia (Sarbus). L'operadora guanyadora es farà pública al setembre.

El 2001 el transport públic de l'àrea metropolitana va viure una revolució amb la integració de tot el sistema en un sol tipus de bitllet -fins llavors el metro, Rodalies i Ferrocarrils tenien el seu-. La revolució a partir del 2016 serà més gran. Els usuaris deixaran de pagar amb targetes magnètiques per fer servir targetes amb xip sense contacte, o amb una aplicació per als telèfons mòbils. Per això caldrà fer una gran inversió per canviar les màquines de validació a totes les estacions i autobusos de Catalunya, que assumirà l'operador que guanyi el concurs. El canvi tecnològic no serà només estètic, sinó que permetrà millorar el servei als usuaris: com més es faci servir el transport públic més es reduirà el preu, aquells que facin sempre el mateix recorregut també tindran un descompte, hi haurà tarifes diferents en funció de l'hora del dia (hores punta i hores vall), i desapareixeran les targetes T-10, T-Mes, T-50/30 i totes les altres, menys el bitllet senzill. Hi haurà dos tipus de targeta amb xip, la de prepagament -pensada per als turistes o qui no vulgui deixar les seves dades- o la personal, amb la qual es podrà pagar a final de mes.

Nou sistema tarifari

En paral·lel al concurs per a la gestió de la T-Mobilitat, la Generalitat ha engegat un altre concurs per fer un estudi detallat -licitat per 423.500 euros- de quin seria el millor sistema tarifari aprofitant els avantatges de la T-Mobilitat. La primera premissa és que s'ha de pensar en la integració de tot Catalunya.

Quan entri en servei la T-Mobilitat el 2016, ho farà a poc a poc, perquè tothom pugui assimilar el canvi. El període de cohabitació dels dos tipus de pagament de moment té una durada indefinida. Quan la T-Mobilitat s'imposi, també es podran pagar els bitllets d'AVE -que no estan integrats-, el Bicing, la zona blava i verda, els pàrquins públics i privats, els peatges i, fins i tot, els lloguers.


Tòquio i Hong Kong ja fa temps que fan servir targetes amb xip sense contacte per pagar el transport públic, però cada empresa de transport té el seu sistema. Catalunya serà pionera perquè aplicarà aquest sistema amb la integració de tots els operadors. La informatització de tot els sistema de pagament també permetrà un gran avantatge per a la Generalitat. Un altre dels avantatges serà un control més acurat del frau en l'ús del transport públic.