logo amtu

JornadesAMTU 002 Bus Granollers 150B MobiliCAT 003 Validaci targeta 150C Icona Cdibuix ok4 Mdul Premsa 150C

Govern, BCN i AMB acabaran en 15 anys amb els 546 milions de llast al sistema.

Els reiterats dèficits dels últims anys del sistema de tarifa integrada del transport públic no coberts per les administracions consorciades en l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) han acabat creant un deute d'envergadura: 546 milions. La xifra ha estat qualificada reiteradament com a «insostenible» per la Conselleria de Territori, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana, que integren l'ATM juntament amb l'Estat. Els bancs que han anat donant aquests diners, la gran majoria (452) en crèdits a TMB, únic organisme capaç d'obtenir-los per la precarietat del consorci i la Generalitat, ara s'han plantat i exigeixen un pla de viabilitat. El conseller Santi Vila, l'alcalde Xavier Trias (CiU) i el vicepresident de l'AMB, Antonio Balmón (PSC), van esbossar ahir un acord de sanejament de 15 anys. L'entesa arriba en ple auge de les protestes pel cop de tarifa del 2013, però les institucions «descarten tota vinculació» i, per això, qualsevol revisió de la pujada.

Entre els termes d'aquest pacte figura la creació d'una «taula social per compartir amb entitats i associacions les polítiques de mobilitat». Aquí hi haurà, encara que no es concreta quina serà la seva incidència en les decisions, els ciutadans, representats per associacions de veïns, d'usuaris o els sindicats.

És a dir, que bona part dels protagonistes de les mobilitzacions dels últims vuit dimecres (el passat, centenars de persones van alterar fins a mitja hora sis línies de metro), poden participar en el nou fòrum.
Territori i l'ajuntament van insistir ahir en la circumstància que aquest acord sobre finançament a llarg termini no guarda cap relació amb les protestes perquè els contactes es remunten a «cinc mesos enrere». No obstant, la coincidència en el temps és més que evident i l'afany per «implicar en les propostes i polítiques les entitats socials», un objectiu confés del pacte.

Arran d'unes protestes que creixen cada dia ja hi va haver fa poc un primer contacte, i aquest divendres n'hi ha d'haver un altre. Hi estan convocades les federacions de veïns de Barcelona i de Catalunya, els sindicats CCOO i UGT, així com l'entitat Promoció del Transport Públic. «L'objectiu principal» d'aquest «gran pacte metropolità» per al transport que van començar a esbossar Vila, Trias i Balmón, és que juntament amb les institucions i els operadors hi hagi també les organitzacions socials.

COSTOS / A la situació actual d'endeutament i dèficit crònic s'hi ha arribat per la combinació de diversos elements, segons Territori, que presideix l'ATM: ampliacions i millores de metro i bus en els últims anys que han disparat els costos; fort creixement dels bitllets bonificats per a joves, persones grans, desocupats i famílies (21% del sistema); estancament o reducció (Estat) de les subvencions públiques; i caiguda del nombre d'usuaris per la crisi. A tot plegat s'hi ha de sumar la sequera financera de la Generalitat, que manté ara l'aportació sobre els 280 milions, tot i que, segons addueix, el pressupost total de Territori ha baixat de 2.000 a només 1.300 milions.

El pla de sanejament preveu no generar més deute en dos anys i amortitzar els 546 milions el 2030. Fins al 2016, Territori augmentarà la seva subvenció en vuit milions; l'ajuntament, en 30, i l'AMB, en 21. Aquest acord cobreix els nous costos de la L-9 a l'aeroport i la Zona Franca així com les prolongacions de FGC a Terrassa i Sabadell. No així altres augments de serveis (tram central de la L-9) que només s'obriran si l'administració que els impulsa hi aporta els diners necessaris.

Informació extreta del diari El Periódico de 18 de febrer de 2014.