logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

La via entre BCN i Ripollet obrirà dilluns i funcionarà mitja jornada els laborables. Un adhesiu verd identificarà els turismes ecològics, autoritzats a usar-lo.

Durant uns anys, els conductors han vist créixer, a la sortida de Barcelona per la Meridiana cap al Vallès, un enorme carril que passa en part per sobre de la C-58. Malgrat que la crisi ha restat trànsit a aquesta autopista, continua sent el corredor viari més saturat de Catalunya, amb una intensitat mitjana de 150.000 vehicles al dia. El nou carril bus-VAO, una estructura gegant que connecta la capital catalana amb Ripollet, aspira a absorbir a partir de la setmana que ve el 5% d'aquest trànsit, uns 7.500 vehicles diaris, i així descongestionar la C-58. Però només alguns podran utilitzar-lo. L'objectiu: fomentar l'ús del cotxe compartit i del transport públic.

La infraestructura és filla d'una altra època. Ara no es planificaria una obra de 80 milions d'euros (malgrat que els fons europeus n'hagin pagat la meitat) de la qual es desconeix quin èxit tindrà. Amb aquest import, admeten els coneixedors de la mobilitat catalana, s'haurien pogut portar a terme millores a la xarxa ferroviària, per exemple, segurament més efectives. Però ara el carril bus-VAO ja està construït i es tracta que sigui útil. La valoració serà difícil de fer. 

Conscienciació als usuaris

El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, va encaixar ahir que, en el cas que sigui poc utilitzat, es criticarà. No obstant, va subratllar, el més important és que els conductors que vagin per la C-58 i es trobin atrapats en una retenció valorin que, si viatgessin amb més persones o optessin per un transport sostenible, hi podrien passar. La via, de 6,8 quilòmetres de longitud, té dos carrils i només hi poden circular els autobusos i els taxis, els vehicles amb tres o més passatgers, els turismes ecològics (als 1.300 identificats fins ara a Catalunya se'ls enviarà un adhesiu verd), les motocicletes i els que portin una etiqueta V-15, que acre­dita les persones amb mobilitat reduïda.

Font va calcular que 300 autobusos de línies regulars passaran cada dia pel bus-VAO. El carril estarà obert només els laborables de 6.30 hores a 13.00 hores en direcció a Barcelona i de 16.00 hores a 22.00 hores per dirigir-se cap al Vallès. La resta de dies i hores estarà tancat, encara que el director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio, va advertir que l'utilitzaran esporàdicament si la situació ho requereix. 

Control policial

Això significa que en les operacions especials de vacances o ponts -amb milers de conductors sortint de l'àrea metropolitana- és probable que el flamant carril s'obri excepcionalment. O també en el cas que es produeixi un accident que interrompi la circulació, va exemplificar Aregio. En ocasions així, va prosseguir el responsable de Trànsit, es permetria el pas pel bus-VAO a tota mena de vehicles, fossin o no fossin els habituals de la infraestructura.

Però mentre no es produeixi un cas així, els panells lluminosos recordaran que únicament poden circular pel carril els conductors autoritzats. Els Mossos d'Esquadra vigilaran que només utilitzin la via els que tenen permís. En el tram central del carril hi haurà un espai perquè els policies se situïn amb seguretat i puguin aturar els usuaris que no compleixin amb les condicions: bé perquè no siguin vehicles ecològics o bé perquè hi viatgin menys de tres persones. Aregio va avisar que l'incompliment del reglament es considera una sanció greu multada amb 200 euros. El director de Trànsit també va alertar que durant les primeres setmanes la vigilància serà exhaustiva.

Informació extreta del diari El Periodico de Catalunya de data 23 d'octubre de 2012

 

{xtypo_download}Veure més informacions sobre els carrils bus-vao{/xtypo_download}