logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

El nou Pla Director d'Infraestructures (PDI) 2011-2020 aprovat inicialment ahir presenta poques novetats i és més l'expressió del ferm propòsit d'acabar obres deixades a mitges, singularment la L-9, que no pas cap altra cosa. La quantia, 13.760 milions d'euros, suposa un descens del 16,5% en la inversió respecte al PDI 2001-2010.

Acabar la L-9 del metro. Aquesta és la prioritat en el transport públic, en el que afecta la Generalitat. De fet, la L-9 repeteix com l'obra més important d'un PDI, cosa que, tenint en compte que es tracta de plans a 10 anys, no està gens malament. Actualment els treballs estan aturats en l'arc que el traçat realitza pels barris de muntanya de la ciutat. El tram que està situat entre Zona Universitària i l'aeroport hauria d'entrar en funcionament l'any 2014.

Per a aquest mateix període, la Conselleria de Territori i Sostenibilitat vol tenir construïda la prolongació de les vies de Ferrocarrils que avui s'interrompen a la plaça d'Espanya provinents del Baix Llobregat. El traçat fins a l'estació de Gràcia, seguint l'eix de la Travessera, permetria, per un costat, la interconnexió d'aquesta línia amb la del Vallès i, a més a més, endinsar al centre de la ciutat la que per a molts ciutadans és la desconeguda L-8 del metro. Sense comptar que, en cas que es dugui a terme, la cèntrica plaça de Francesc Macià tindria, finalment, una estació ferroviària com el seu rang demana a crits.

CAMÍ DE SANT FELIU /Seguint amb el metro, el PDI 2020 preveu l'execució de la primera part de l'expansió de la L-3 cap a Sant Feliu, concretament el tram entre Zona Universitària i Esplugues. I, a l'altre extrem de la línia verda, el final es traslladarà de Trinitat Nova a Trinitat Vella. Finalment, també es posarà en servei el nou tram de la L-4 entre La Pau i Sagrera-Meridiana, el túnel de la qual ja està construït però que en l'actualitat està sent utilitzat per les línies de metro L-9/L-10.

Es queden com a plans el projecte dels quals s'ha de realitzar abans del 2020 la perforació de les dues muntanyes que envolten Barcelona, és a dir, el més car. Per un costat, Collserola -via el túnel d'Horta- i per l'altre, el de Montjuïc, amb la L-2, que de fet és la línia més ràpida de comunicació entre el centre de la ciutat i l'aeroport barceloní.

Precisament els accessos ferroviaris a les terminals del Prat, que depenen del Ministeri de Foment, són les principals reivindicacions de Territori a l'Estat, pel que fa a transport de passatgers. Cal recordar que del famós pla de Rodalies 2008-2015 pressupostat inicialment amb la quantitat de 4.000 milions, fins avui tan sols se n'ha executat un 6,9%. De manera que al PDI s'hi han inclòs totes les actuacions pendents a desenvolupar en projecte. És a dir, els accessos al Prat, la línia de Cornellà fins a Zona Universitària (que en un futur fins i tot més llunyà haurà d'enllaçar amb el tercer túnel de Rodalies, el que ha de recórrer l'avinguda de la Diagonal), el túnel de Montcada i la duplicació de la línia Montcada-Vic.

MACROINTERCANVIADOR / Pel que fa als intercanviadors, la sempre desitjada pedra angular de la connectivitat, es torna a deixar veure al PDI la macroinstal·lació que ha de facilitar l'accés conjunt a les línies que passen per la plaça de Catalunya (tant de metro com de tren) amb les quals circulen tot just 300 metres més cap a la muntanya, per l'estació de Passeig de Gràcia.

Informació extreta del diari El Periódico de 14 de juliol de 2012