logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

L'impuls al transport metropolità després de crear el bitllet integrat el 2001 eleva la despesa un 141%.

En 10 anys, els 507 milions que costava fer funcionar tot el sistema el 2001 s'han convertit en 1.222 l'any 2010, un augment del 141% segons revelen els comptes auditats de l'Autoritat del Transport Metropolità. Les partides d'entre 149 i 208 milions en les quals s'ha anat incrementant el cost arran de la implantació de la tarifa integrada són conseqüència del fet següent: creació del Trambaix i Trambesòs, renovació de trens de metro i FGC, serveis nocturns de metro i bus, millora de la xarxa de superfície, títols socials (targeta rosa, T-12, família nombrosa, superen el 13% dels viatges) i molt en particular l'ampliació del metro, L-2, L-3, L-5 i especialment la L-9/10.

El finançament es reparteix entre el bloc de les institucions (Generalitat, ajuntaments de l'AMB, Barcelona i Estat) i els usuaris. Les subvencions de les institucions en els contractes programa de dos o tres anys han pujat el 288% en aquesta dècada prodigiosa de millores. Els diners que aporten els viatgers amb els bitllets s'han incrementat en el mateix període el 194%. El pes de les subvencions públiques arriba en l'últim pacte al 60% (50% el 2001) davant del 40% de la recaptació (50%). Aquesta proporció, fins i tot amb menys aportació encara per part del viatger, impera en capitals europees com Brussel·les (32%), Amsterdam (39%), París (39%) i també Madrid (40%), segons un estudi comparatiu del finançament del transport presentat el 2010 per l'anterior Govern català. El conseller de Territori, Lluís Recoder, ha apuntat recentment la possibilitat de tornar a un equilibri del 50% en les dues parts.

Informació extreta del diari El Periódico del 12 de desembre de 2011.