logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

Image Nota de premsa AMTU
9 de març de 2011

Avui divendres 3 de desembre, a les 12 h, al Castell – Sala dels Cups (c. Major, 3), a Vacarisses s'ha reunit l’Assemblea General de l’Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU).
 
L’alcalde de Vacarisses, Carles Canongia, ha donat la benvinguda a l’acte, i ha destacat que “gràcies a l'ajut de l'AMTU i de la Generalitat hem aconseguit una subvenció del 50% en la despesa de transport públic”. El president de l’AMTU i alcalde de Granollers, Josep Mayoral, ha obert l’assemblea amb un discurs on ha volgut remarcar la feina feta per la conselleria de Política Territorial i Obres Públiques amb qui, ha dit “sempre hi ha hagut una bona interlocució, amb persones que coneixen bé el territori i que entenen molt bé el que expliquem, la necessitat de reclamar millores en el transport Públic de la 2a Corona Metropolitana”. Josep Mayoral també ha enumerat les principals notícies que s'han produït en termes de mobilitat, com són l'entrada del municipis de l'AMTU en el contracte-programa; l'aprovació del Pla de Transports de Viatgers de Catalunya i del Pla de Mobilitat; el desenvolupament del Pla Territorial de la Regió Metropolitana; el traspàs de Rodalies de Renfe, l'impuls a la Línia Orbital Ferroviària i l'ampliació del Sistema Tarifari Integrat al Bages i l'Anoia, entre d'altres. Així mateix, ha dit que “l'AMTU ha esdevingut punt de referència en el debat sobre transport públic, i ara comença una nova etapa, durant la qual es necessita que, més que mai, remem tots en la mateixa direcció”.
 
La cloenda ha anat a càrrec del conseller en funcions de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Nadal. Durant la seva intervenció ha descrit el seu 7 anys de govern com a “molt fructífers, durant els quals la mobilitat s'ha convertit en el centre del debat i s'ha concebut com una política social”. Tot i això ha reconegut que “no n'hi ha prou i s'ha d'anar més enllà, seguint considerant les polítiques de mobilitat com un tema de prioritat màxima”.
 
Entre els punts més destacats de l’ordre del dia hi ha hagut la presentació del Programa d’Actuació 2011 de l’AMTU. L’any vinent l'AMTU farà dos estudis referents a “10 anys d'integració tarifària” i “Com estalviar en la gestió del Transport Públic Urbà”. També realitzarà la 3a enquesta de Mobilitat Interurbana a l'àmbit AMTU i la 1a enquesta de valoració dels serveis AMTU als seus associats.
 
L'any 2011 es difondrà el projecte “La gent gran usa el transport públic” entre els col•lectius interessats, i es durà a terme en col•laboració amb la Direcció General de Trànsit Terrestre (DGTT) el projecte “Conversió de les estacions i parades dels serveis urbans i interurbans en mini-hubs locals”. Com a novetat destacada hi ha l'establiment els premis AMTU, destinats a projectes de final de carrera que millorin la prestació dels serveis de transport públic.
 
L'AMTU continuarà l'any 2010 gestionant la targeta T-12, participant en les conferències de l'European Conference on Mobility Managament i a l'European Transport Conference, entre d'altres, i organitzarà la 7a Jornada AMTU a Sant Cugat del Vallès el mes de març, que comptarà amb la presència de ponents internacionals que explicaran experiències innovadores en matèria de mobilitat.
 
A més, es seguiran de prop durant l’any vinent els grans projectes de mobilitat, entre els quals hi ha la Línia Ferroviària Orbital i el desdoblament de la línia R-3 en el tram Montcada-Vic, fent les aportacions que consideri necessàries per al desenvolupament adequat d’aquestes infraestructures i d’acord amb les necessitats dels municipis.
 
Recordem que l’AMTU té actualment 70 entitats adherides, de les quals 67 són municipis i 3 Consells Comarcals (Vallès Occidental, Alt Penedès i Garraf) amb una població representada de 1.921.222 d’habitants i 44,2 milions de viatgers.
 
 
Sílvia Giró (Premsa AMTU)
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.
Tel. 93 842 66 15 / 93 861 39 76
Mòbil: 626 41 46 61
 
Granollers, 1 de desembre de 2010

Més de 250 tècnics i personalitats relacionades amb el transport han assistit aquest matí a Sant Cugat a la 7a Jornada de l'Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU), que ha versat sobre "Encarant la crisi". La inauguració ha anat a càrrec de l'alcaldessa de Sant Cugat, Mercè Conesa, i del president de l'AMTU i alcalde de Granollers, Josep Mayoral.

L'alcaldessa de Sant Cugat ha parlat en la seva intervenció de les principals actuacions portades a terme a Sant Cugat en matèria de transport públic, entre les quals hi ha la posada en funcionament de dos autobusos híbrids a les línies urbanes, una clara aposta per la sostenibilitat. També ha volgut destacar la importància dels ferrocarrils de la Generalitat, que esperen que esdevingui "el metro de la ciutat".

El president de l'AMTU i alcalde de Granollers, Josep Mayoral, ha fet referència al moment de crisi que vivim, remarcant que ara més que mai "cal treballar de manera conjunta, pensar a partir de la suma i del consens, compartint les necessitats del món local amb el govern de la Generalitat". En la seva intervenció ha donat dades de les millores implementades gràcies a la integració dels municipis AMTU l'any 2006 al Contracte Programa: augment de la flota d'autobusos de 302 a 360; viatges en transport públic de 40,4 a 44,9 milions de passatgers, i de 13,32 milions de km a 18.17 milions de km recorreguts pel transport públic. Això s'ha traduït en 18 línies noves d'autobusos, millor freqüència de pas en 50 línies i ampliació del recorregut en 20 línies més; integració de 9 municipis al Sistema Tarifari Integrat de Barcelona i millora de l'accessiblitat a més 150 parades de transport públic. En paraules de Mayoral "el món local ha respòs bé al repte, amb 4,5 milions més de viatgers transportats. Tot i això cal seguir treballant per aconseguir un model de finançament semblant al que actualment tenen a la 1a corona metropolitana".

La conferència inaugural ha anat a càrrec del conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Lluís Recoder, que ha exposat quins serien els principals objectius de la conselleria de cara a aquesta legislatura, que passen per "fer un anàlisi del sistema actual i racionalitzar-lo per tal d'adaptar-lo a la demanda social. S'imposa la racionalització de la inversió pública, fixant criteris objectius clars per aconseguir un model de transport més eficient i sostenible, que pugui ser una alternativa real al vehicle privat". El conseller ha expressat la seva voluntat de seguir treballant conjuntament amb l'AMTU perquè "cal treballar amb objectius comuns, necessitem la col·laboració amb d'altres administracions per incentivar l'ús del transport públic, que no passa per rebaixar les tarifes sinó per millorar les infraestructures i la gestió. És un repte difícil però totalment assolible".

L'objectiu d'aquesta 7a Jornada AMTU ha estat aportar, en la delicada situació econòmica en què ens trobem, propostes innovadores i pràctiques per a defensar l'actual labor del transport públic, de les xarxes urbanes i interurbanes, en aspectes com el màrqueting, la gestió de xarxes, l'aprofitament dels recursos disponibles, etc. La jornada s'ha divitdi en dues sessions. La primera s'ha dedicat a "Eficàcia del Transport Públic Urbà en època de crisi" i la segona a "Projectes i pràctiques de mobilitat". Una de les novetats d'enguany ha estat la incorporació d'un model de presentacions breus que ha permès escoltar 7 ponències sobre bones pràctiques de mobilitat i transport públic metropolitans: la Rambla de Terrassa pel transport públic; l'Oficina de Mobilitat de Terrassa; el bus exprés de la Vall del Tenes; la marquesina solar de Molins de Rei; el programa "Viatjo amb tu!" de l'AMTU; el SAE de Vic; i el bus híbrid de Sant Cugat.

Les jornades AMTU s'han convertit en un referent en el debat del transport públic i la mobilitat en general, no només a l'àmbit territorial de l'AMTU sinó també a tota la regió metropolitana de Barcelona.

Granollers, 9 de març de 2011