logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

ImageNota de premsa AMTU

12 de març de 2008


Avui ha tingut lloc a Vilanova i la Geltrú la 4ª jornada AMTU, que en aquesta ocasió s’ha dedicat a infraestructures i mobilitat. Hi han estat presents més de 200 tècnics, regidors i diversos agents relacionats amb la mobilitat.

 

La jornada l’ha inaugurat el regidor de Mobilitat de Vilanova i la Geltrú, Xavier Carbonell, que ha destacat la feina realitzada per l’AMTU des de la seva creació, i el president de l’AMTU i alcalde de Granollers, Josep Mayoral. Durant la inauguració Mayoral ha destacat la importància de treballar per aconseguir un transport públic únic a tot el territori, i la necessitat de completar la radialitat del sistema amb la transversalitat, atenent al ràpid creixement de la 2a Corona Metropolitana. També ha destacat la importància de treballar de manera conjunta per tal de poder avançar, ja que el territori ha de ser decisiu a l’hora de prendre decisions en matèria d’infraestructures i mobilitat. En aquest sentit, ha declarat la “Vocació de l’AMTU d’intervenir directament en el debat de les infraestructures des de la perspectiva municipalista. Volem impulsar noves propostes i ser estímul d’innovacions en el sistema de transport públic, amb el paradigma de les proximitat.”

 

El Secretari per a la Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal, ha explicat el procés de revisió en què es troba actualment el Pla Director d’Infraestructures (PDI). En paraules de Nadal “El PDI s’ha de revisar perquè les reivindicacions inicials no estaven recolzades en acords amb l’Estat, i a més el cost de les actuacions a realitzar no estava ben calculat”. El PDI s’amplia fins al 2015 i actualment està acordada la fase inicial tècnica des seus continguts.

 

En la primera sessió del matí també ha intervingut Isabelle Rovira, que ha presentat el finançament actual del transport públic a França.

 

La segona sessió s’ha iniciat amb la presentació, a càrrec d’Albert Tortajada, del projecte del Tren-Tram de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya Actualment s’està treballant en quatre projectes d’aquest tren-tram, un tren que en nuclis urbans es converteix en un tramvia, que són les línies de Martorell-Igualada, Manresa-Súria-Sallent, Lleida-Balaguer, i Manresa-Lleida.


Jordi Julià, director d’IFERCAT, ha explicat el projecte de reserva urbanística del traçat de la Línia Ferroviària Orbital, i per últim, Fernando de Marcos ha parlar sobre l’experiència del tramvia de Parla, un municipi al sud de Madrid que ha implantat amb èxit aquest model de transport públic.

 

Durant la 3a sessió, el director de l’AMTU Antoni Prunés ha presentat l’enquesta de mobilitat interurbana a l‘àmbit AMTU. La principal conclusió obtinguda en aquest estudi és que els habitants de l’àmbit AMTU es mouen principalment dins de la 2ª Corona Metropolitana Per fer-ho, utilitzen majoritàriament el transport privat, mentre que quan els viatges són a la 1a CM s’utilitza el transport públic. Aquest resultat és un clar exemple de la necessitat de dotar la 2a CM d’un transport públic eficaç, ja que si existís el seu ús estaria pràcticament assegurat.


Georgina Andreu ha parlat de la nova agenda 2007-2013 sobre les possibilitats de finançament comunitari dels plans locals de mobilitat. Per últim, Joan Vinyes, regidor de Via Pública, Serveis i Mobilitat de l’Ajuntament de Manresa ha presentat l’experiència reeixida del transport públic a la seva ciutat, que l’any 2007 va arribar a 2 milions de viatgers en transport públic.

 

En la cloenda Manel Villalante, Director General de Transport Terrestre de la Generalitat ha presentat el Pla de Transport de Viatgers de Catalunya 2008-2012, que és l’instrument de planificació dels serveis de transport públic de Catalunya. Entre els objectius d’aquest pla hi ha l’increment de l’oferta de transport públic per carretera en un 30%, i una nova xarxa de serveis d’autobús exprés, entre d’altres mesures.


Lluïsa Melgares, vicepresidenta de l’AMTU, ha exposat les principals conclusions extretes de la jornada, i per últim, l’alcalde de Vilanova i la Geltrú, Joan Ignasi Elena, ha destacat la bona feina realitzada per l’AMTU des de la seva creació.

 

Recordem que l’AMTU té actualment 55 municipis adherits (Abrera, Alella, Barberà del Vallès, Bigues i Riells, Blanes, Cabrera de Mar, Caldes de Montbui, Calella, Cardedeu, Castellar del Vallès, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Corbera de Llobregat, El Masnou, El Papiol, Esparreguera, Granollers, Igualada, La Pobla de Claramunt, La Roca del Vallès, L'Ametlla del Vallès, Lliçà d’Amunt, Lliçà de Vall, Manresa, Martorell, Matadepera, Mataró, Molins de Rei, Mollet del Vallès, Parets del Vallès, Pineda de Mar, Rubí, Sabadell, Sant Andreu de Llavaneres, Sant Antoni de Vilamajor, Sant Celoni, Sant Cugat del Vallès, Sant Sadurní d'Anoia, Sant Vicenç dels Horts, Santa Eulàlia de Ronçana, Santa Maria de Palautordera, Santa Perpètua de Mogoda, Sitges, Teià, Terrassa, Torrelles de Llobregat, Vacarisses, Valldoreix – EMD, Vallirana, Vic, Viladecavalls, Vilafranca del Penedès, Vilanova del Vallès, Vilanova i la Geltrú i Vilassar del Mar) amb una població representada de 1,6 M d’habitants.

 

Vilanova i la Geltrú, 12 de març de 2008