logo amtu

JornadesAMTU 002 Bus Granollers 150B MobiliCAT 003 Validaci targeta 150C Icona Cdibuix ok4 Mdul Premsa 150C

Dels 6 serveis existents abans de març de 2020, 4 augmenten demanda: Santa Maria de Palautordera (567%), Pineda (66%), Sant Pere de Ribes ( 47%) i Santa Susanna (9%)

11 de novembre

Els serveis de transport a demanda (TAD) gestionats per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà han superat ja la davallada experimentada l’any passat a causa de la COVID-19, i actualment ja presenten, majoritàriament, uns nivells de demanda similars o superiors als d’abans de la pandèmia.

En aquest sentit, aquest passat mes d’octubre l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) de l’AMTU, ha rebut un total de 3.271 peticions de servei, un nombre superior a les peticions rebudes tant a l’octubre de 2020 (2.628), com abans de la pandèmia (2.884 l’octubre de 2019).Captura 1

Cal tenir en compte que l’octubre de 2019 l’AMTU gestionava el TAD de 10 municipis, dels quals dos van donar de baixa el servei abans de la pandèmia (Mediona i l’Ametlla del Vallès), i dos més han deixat de donar servei en els darrers mesos: Santa Eulàlia de Ronçana i la Bisbal del Penedès.

Tanmateix, a més dels 6 municipis que han mantingut el servei de TAD actiu fins ara -Pineda, Santa Maria de Palautordera, Sant Antoni i Sant Pere de Vilamajor, Santa Susanna, Sant Pere de Ribes i Alella- l’AMTU ha passat a gestionar 3 nous serveis TAD, que s’han posat en funcionament després del confinament: la línia L12 de Terrassa (juny 2020), el TAD del Consell Comarcal del Berguedà (desembre de 2020), i el TAD de Palafolls (gener de 2021). Per tant, actualment l’AMTU gestiona 9 serveis TAD.

Municipis amb TAD abans de la pandèmia

Si comparem la demanda dels 6 serveis TAD que ja estaven actius abans de la pandèmia, observem que actualment la majoria de serveis ja supera els d’octubre de 2019. Només en els casos d’Alella i Sant Antoni i Sant Pere de Vilamajor encara es troben per sota.

Especialment remarcable és el municipi de Santa Maria de Palautordera, que l’octubre de 2020 ja havia doblat el nombre de peticions de servei (98) respecte de l’octubre de 2019 (52), i que actualment encara ha augmentat més exponencialment arribant a les 347 peticions de servei l’octubre de 2021, cosa que significa un 567% més que abans de la pandèmia.

També és remarcable la recuperació de la demanda en els municipis de Pineda i Sant Pere de Ribes. En el cas de Pineda, aquest municipi gairebé ha augmentat gairebé un 66% el nombre de peticions de servei actual (466) respecte de 2019 (281). I Sant Pere de Ribes ha augmentat gairebé un 47% la demanda del servei, passant de 463 peticions (2019) a les 680 actuals (octubre 2021).
Finalment, pel que fa a Santa Susanna, el nombre de peticions del servei TAD és, a octubre de 2021, lleugerament superior respecte de 2019, ja que ha augmentat un 9%.Captura 2

Nous serveis
Quant als tres serveis TAD que estan essent gestionats per l’AMTU després d’haver passat l’etapa de confinament observem el següent: La Línia L12 Flex de Terrassa ha augmentat en un any un 10% el nombre de passatgers, passant dels 270 que va registrar l’octubre de 2010 als 297 registrats l’octubre de 2021. I el Consell Comarcal del Berguedà ha mantingut un nivell de demanda més o menys estable des de la seva posada en funcionament, tot i que ara està lleugerament per sota.

Pel que fa a Palafolls la demanda del servei TAD ha anat augmentant progressivament des de la seva posada en funcionament, exceptuant els mesos d’estiu que ha tingut menys demanda. Actualment el nombre de peticions de servei és més del doble (97) que al mes de febrer (43), quan feia un mes que estava en funcionament.Captura 3

Des de l’AMTU es valoren molt positivament aquestes dades “que indiquen ja una tendència a l’alça de la demanda de serveis TAD, i preveiem que encara augmenti més durant els propers mesos”, segons ha valorat la presidenta de l’AMTU, Aurora Carbonell.

Així mateix, la presidenta de l’AMTU també ha recordat que “els serveis de transport a demanda donen resposta a les necessitats de desplaçament de la població que es troba més allunyada del nucli urbà del seu municipi, i on no és viable la implantació d’un servei de transport públic regular, i és per això que cada vegada hi ha més ajuntaments que aposten per implantar aquesta modalitat de transport”.

Des que l’any 2016 l’AMTU va posar en funcionament el primer servei de transport a demanda – a Pineda de Mar-, s’ha convertit en l’entitat de referència en la implementació i gestió d’aquest tipus de servei a Catalunya.

Ara, a més, l’AMTU està treballant per donar un pas més en aquest tipus de servei, a partir de l’app Flexitransport Catalunya, que ben aviat estarà disponible per als usuaris i que permetrà reservar aquest servei amb molt poca antelació i sense haver d’estar pendents d’horaris preestablerts ni parades fixes.