logo amtu

JornadesAMTU 002 Bus Granollers 150B MobiliCAT 003 Validaci targeta 150C Icona Cdibuix ok4 Mdul Premsa 150C

Tots els nostres municipis han mantingut un servei continuat de transport urbà durant tota la pandèmia, i preservant sempre la seguretat i salut dels ciutadans.

 

L'ATM i les seves entitats concorsiades entre les quals hi ha l'AMTU, posen en funcionament a partir d'avui, juntament amb els operador de transport públic, la campanya “Un viatge Segur” sobre la seguretat al transport públic davant la Covid-19 i sobre les mesures dutes a terme per fer front a la pandèmia.

 

12 d'abril de 2021

La presidenta de l’AMTU, Aurora Carbonell, i els diferents operadors de transport públic han participat a la roda de premsa organitzada per l’ATM de Barcelona i la Generalitat de Catalunya que ha tingut lloc aquest divendres 9 d’abril i, on s’ha parlat sobre la seguretat al transport públic davant la Covid-19 i sobre les mesures dutes a terme per fer front a la pandèmia. També, s’ha fet la presentació de la campanya “Un viatge segur”, davant els mitjans de comunicació. En aquesta roda de premsa hi ha participat: el director de mobilitat i transport de l’AMB, la presidenta de l’AMTU, el conseller de Territori i Sostenibilitat, el director general de l’ATM, el president de FGC, el president de la FECAV, la directora de Rodalies Catalunya i el director general de TRAM.  IMG 9954

Al llarg de la pandèmia, tots els operadors i administracions competents han realitzat campanyes de comunicació pròpies per a informar sobre les mesures anticovid. També s’han ofert canals directes d’atenció al client en línia, s’han dut a terme estudis per a conèixer i entendre la situació de les persones usuàries, invertint en campanyes reputacionals com: “El viatge continua”, “Campanya compensacions”, “Només hi ha una manera de dur bé la mascareta” i “Al transport públic, Sst!”.

Des del dia 13 de març de 2020, amb l’inici de l’estat d’alarma, el transport públic ja adopta, d’immediat, una sèrie de mesures com el tancament de la porta de davant dels autobusos, l’aïllament de la zona del conductor, l’eliminació de la venda de bitllets i de realització de bescanvis a bord dels vehicles o l’obertura automàtica de les portes. Més endavant es comencen a senyalitzar els seients que es podien ocupar, la mascareta passa a ser obligatòria, es recomana no parlar, no menjar, i rentar-se les mans abans i després d’agafar el transport públic, etc. I és que el transport públic sempre ha posat el viatger i la seva seguretat al centre de les seves actuacions.

El transport públic, com a servei essencial clau per a garantir la mobilitat, no s’ha aturat en cap moment, ni tan sols en els moments més durs de la pandèmia. Les administracions responsables del transport i les empreses operadores han coordinat diferents accions per fer front a la pandèmia i garantir la salut tant de les persones usuàries com dels treballadors i treballadores. Aurora Carbonell afirma que “Des de l’AMTU podem dir, per exemple, que tots els nostres municipis han mantingut un servei continuat de transport urbà durant tota la pandèmia, i preservant sempre la seguretat i salut dels ciutadans. Com ho demostra el fet que, durant tot l’estat d’alarma, fins i tot quan la demanda era molt baixa, l’oferta sempre s’ha mantingut molt per sobre de la demanda i s’han respectat en tot moment les indicacions donades per les autoritats competents.” A més, també destaca que “s’han realitzat estrictes controls de seguretat i higiene, que han estat reconeguts amb diferents segells de qualitat. En aquest sentit, Terrassa, Rubí o Mataró són exemples de municipis que han rebut el segell AENOR que certifica la qualitat dels protocols d’higiene aplicats en els respectius serveis de transport”.

La pandèmia de la covid-19 ha suposat un gran repte mundial, també en l’àmbit de la mobilitat, la presidenta de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà ressalta que “La pandèmia de la COVID-19 ha suposat un repte que no era fàcil. Però que, honestament, creiem que, gràcies a la bona entesa i coordinació que hi ha hagut des del minut zero entre les entitats que estem consorciades a l’ATM i els principals operadors de transport públic, ha permès que es duguessin a terme totes les mesures necessàries per fer possible que l’usuari viatgés de forma segura.”

En aquest sentit, la pandèmia també ha servit per accelerar alguns canvis en positiu, com el fet que alguns serveis ja han començat a posar en funcionament aplicacions mòbils en què és possible consultar prèviament el grau d’ocupació dels vehicles, per tal d’afavorir una correcta planificació dels viatges per part dels passatgers.
És el cas, per exemple, del municipi de Corbera de Llobregat, que disposa d’una app, que permet al viatger saber la posició del vehicle en temps real, i també fer una estimació de la seva ocupació, o com ha fet recentment també Sagalés a la comarca del Bages.

Campanyes com “Un viatge segur” serveixen per donar a conèixer i posar de manifest tota la feina que ha fet el sector de la mobilitat i, també, perquè els usuaris segueixin confiant en els operadors i en la seguretat de viatjar en transport públic.

Accions realitzades i previstes

Des de l’ATM s’ha desenvolupat el pla d’accions amb continguts estratègics, amb l’objectiu de planificar i gestionar adequadament les accions en els diferents canals en línia i tradicionals per aconseguir percepcions positives vers el transport públic i el seu paper essencial. Aquestes accions han servit per definir els continguts i els gèneres que puguin aportar més valor afegit i més coneixement i posar de relleu la tasca imprescindible que desenvolupa el transport públic per a la societat.

Alguns d’aquests gèneres ja s’han començat a utilitzar a la campanya #UnViatgeSegur, tots ells amb l’objectiu de d’informar i captar l’atenció dels diferents públics, generant confiança, connexió emocional i atorgant credibilitat.

Una de les accions més properes al ciutadà per la seva identificació en l’ús del transport públic ha estat la sèrie de testimonis reals que han utilitzat i utilitzen el transport públic durant l’etapa més complexa de la pandèmia i en l’actualitat.

 

Consultar: INFORME COVID