logo amtu

JornadesAMTU 002 Bus Granollers 150B MobiliCAT 003 Validaci targeta 150C Icona Cdibuix ok4 Mdul Premsa 150C

Durant la presentació, s’ha donat a conèixer FlexiTransport, la primera aplicació de mobilitat punt a punt de titularitat pública a Europa

 

28 de gener de 2021

L'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà, AMTU, ha estat convidada a participar en el seminari digital "Autonomous and Connected Driving in Europe"", organitzat per INFABB de Berlín, i amb col·laboració d'InterConnect, de Barcelona.erica terrassa 0034

El seminari, que tracta els casos de conducció a les ciutats de Berlín i Barcelona, ha convidat l’AMTU per a presentar i exposar l'experiència de la gira Èrica, en el marc de la conducció autònoma i connectada a Europa. Èrica va ser el primer bus autònom que va circular per Catalunya, de setembre a octubre de l’any 2018, en una gira pionera que va visitar fins a 8 municipis catalans, amb un total de més de 15 mil usuaris, un recorregut total de 824 quilòmetres, amb trajectes d'entre 150 i 380 metres a cada ciutat.

Aquesta experiència en mobilitat autònoma -gira Èrica- va situar l'AMTU com a referent en la futura planificació i implantació del transport públic autònom.

Èrica respon a un transport Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable, que contribueix també a la sostenibilitat. Des de fa temps, l’AMTU treballa perquè el transport públic i la mobilitat trobin opcions que ajudin a la reducció d'emissions, i una d'elles és, sens dubte, el vehicle elèctric compartit.

Quins canvis ens planteja el vehicle autònom?

L'encarregat de fer la presentació ha estat Joan Prat, gerent de l'AMTU i qui va dirigir la gira Èrica, que ha situat l'experiència Èrica com un projecte englobat en la nova mobilitat, que aporta noves solucions per a la mobilitat pública i sostenible, i com un clar exemple de la transformació. Èrica va significar l'arribada del vehicle autònom al món local, i la primera vegada que un vehicle d'aquest tipus ha circulat en obert pels carrers de diferents ciutats de Catalunya, fora dels circuits tancats de fires o altres esdeveniments privats.

Amb la gira Èrica es va aconseguir explicar a la ciutadania quins canvis d'hàbits comportarà la mobilitat autònoma i quins canvis en l'entorn viurem: modificacions en l'urbanisme de la ciutat, la gestió del trànsit, els aparcaments, entrades i sortides d'escola, distribució de mercaderies, entre altres aspectes. De la mateixa manera, i en el marc de les empreses operadores de transport públic, es comença a plantejar una sèrie de canvis en els models de negoci que aquesta nova modalitat de transport públic pot comportar.

Nou projecte, FlexiTransport

Finalment, es va presentar el ngran projecte que lidera de l'AMTU, amb la col·laboració del Departament de Territori i l’Autoritat del Transport Metropolita de l’àrea de Barcelona, seguint la voluntat de l'associació d'innovar i facilitar al ciutadà l'accés al transport públic. Es tracta de FlexiTransport, la primera aplicació de mobilitat punt a punt de titularitat pública d’Europa. El ciutadà podrà sol·licitar un servei de transport públic indicant l'origen, el destí i l'horari de destí. El sistema oferirà diverses possibilitats perquè el ciutadà pugui escollir. Amb aquest projecte nou es pretén deixar enrere l'obligació de conèixer uns horaris, i punts de recollida, l’espera, incerteses de pas, problemes d'accés per falta de títol de transport, etc.

El vehicle autònom serà el punt final del desplegament del transport flexible que està impulsant l’AMTU i el govern de Catalunya. Una vegada el vehicle autònom de menys capacitat estigui implementat, es podrà dissenyar una xarxa molt més capil·lar i eficient, amb més vehicles prestant serveis i oferint temps de viatge molt competitius, que ens facin decidir per abandonar el transport privat.