logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

L'article publicat a la revista Transportation Research fa una anàlisi sobre les perspectives d'ús i el grau de satisfacció dels ciutadans que van viatjar amb l'ÈRICA.

Dimarts, 15 de setembre de 2020

Dos anys després de la Gira Catalana del Bus Autònom, ara la revista Transportation Research Part A: Policy and Practice – una de les millors revistes de polítiques de mobilitat en l'àmbit acadèmic – ha publicat el primer article científic sobre un autobús autònom a l’Estat espanyol. L’article està elaborat a partir de l’enquesta feta a més de 1.000 persones que, durant la GIRA ÈRICA, van pujar per primera vegada a un bus autònom.

Cal recordar que l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, va organitzar al 2018 la Gira Catalana del Bus Autònom, ÈRICA, una iniciativa pionera que va permetre posar en circulació real, per primera vegada a Catalunya, un bus sense conductor en 8 municipis.    

L'article Test-riding the driverless bus: Determinants of satisfaction and reuse intention in eight test-track locations fa una anàlisi sobre les perspectives d'ús i el grau de satisfacció dels ciutadans que van viatjar amb l'ÈRICA.

L'interès d’aquest article és que presenta algunes novetats respecte a d'altres estudis relacionats amb els busos autònoms, ja que per primera vegada:

  • S'analitza el comportament dels viatgers simultàniament en més d'un escenari (8 municipis)
  • S'analitzen quins són els factors més importants que afecten a la satisfacció del viatge en un bus autònom
  • També s'analitzen quins són els factors que predisposen a fer el viatge sense personal de suport i, quins predisposen a fer el viatge completament sol

L’autor d’aquest article és Jordi Rosell -Doctor en Economia per la Universitat de Barcelona , el qual ha fet aquest anàlisi a partir de les enquestes realitzades durant la Gira ÈRICA a 1.062 persones, d'entre les més de 15.000 que van pujar a l'ÈRICA.          

Algunes de les conclusions a què arriba l’anàlisi de Jordi Rosell són les següents:

  • La seguretat és un factor determinant pel que fa a la satisfacció i la intenció de comportament dels viatgers
  • La ciutadania que viu en municipis amb ingressos elevats i amb un servei de transport de qualitat són més propenses a utilitzar un bus autònom
  • Les característiques de la via de circulació afecten significativament en la intenció de tornar a pujar a aquest tipus de vehicles
  • Les dones usuàries d’autobusos estan més satisfetes i només es resisteixen més que els homes a circular totalment soles

Nota: aquest article només estarà en obert en aquest link durant uns dies.