logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

El bus a demanda, que es posa en servei avui, 30 de juny, funciona a través de l’app ne-mi, que permet sol·licitar el servei fins a 15 minuts abans de l’hora de sortida

Dimarts, 30 de juny de 2020

L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) ha aplicat la tecnologia europea de navegació per satèl·lit Galileo, en el disseny del nou servei de bus a demanda (L12 FLEX) que, a partir d’avui, 30 de juny, es posa en funcionament a Terrassa. L’aplicació d’aquesta nova tecnologia permet que, a diferència d’altres serveis de transport a demanda, aquest es pugui sol·licitar fins a 15 minuts abans de l’hora de sortida.

L’L12 FLEX de Terrassa funcionarà a través de l’aplicació mòbil ne-mi, desenvolupada en el marc del projecte europeu GALILEO 4 MOBILITY, del que forma part l’AMTU i gràcies al qual és possible dur a terme aquesta prova pilot.

El projecte GALILEO 4 MOBILITY està impulsat per l'Agència Europea dels Sistemes Globals de Navegació per Satèl·lit (GSA) i finançat pel programa europeu de recerca i investigació HORIZON 2020. L'objectiu del projecte és aplicar la tecnologia de geolocalització europea GALILEO - que ofereix un servei de posicionament global altament precís i garantit-, en l'àmbit del transport i la mobilitat, mitjançant proves pilot de diferents serveis de mobilitat compartida.

En el cas del nou servei de bus a demanda a Terrassa, el sistema de navegació per satèl·lits Galileo permet que, immediatament després que l’usuari hagi fet la reserva a través de l’app ne-mi, es detecti el vehicle corresponent i que el conductor del bus rebi l’alerta al mateix moment. Això fa possible que l’usuari pugui fer la reserva fins a 15 minuts abans de l’hora de sortida, mentre que en la majoria de serveis de transport a demanda, és necessari fer la reserva amb 24 hores d’antelació.

Per tant, amb aquest sistema l’usuari té a la seva disposició un servei de transport públic de manera pràcticament immediata, sense gaire temps d’espera i sense necessitats d’haver de planificar molt abans, tot i que també es permet fer la reserva fins amb 48h. d’antelació.

L12 FLEX

L’L12 Flex de Terrassa enllaçarà el barri de Can Palet de Vista Alegre amb el centre urbà. Aquesta línia, que actualment és regular, passarà a tenir un funcionament mixt, ja que hi haurà franges horàries amb expedicions fixes i franges horàries amb expedicions a demanda.

L’AMTU ha estat treballant amb l’Ajuntament de Terrassa i TMESA -empresa operadora del servei de bus urbà a Terrassa- per configurar el servei de L’L12 FLEX, per tal que fos possible complementar les dues modalitats que s'oferirà a partir d'ara, amb un horari fix i un altre a demanda. En aquest sentit, l’AMTU s’ha encarregat de fer l’estudi previ i dissenyar posteriorment el funcionament d’aquest nou servei.

A més, a partir d’ara l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) de l’AMTU també s’encarregarà de gestionar totes les peticions de servei que es facin via telefònica, ja que les reserves es poden fer tant a través de l’app ne-mi com a través del telèfon 900 69 65 66. Una vegada els usuaris hagin fet la reserva per telèfon, l’OAC de l’AMTU s’encarrega de gestionar totes les peticions. En el moment en què ja s'ha completat l'organització del servei per al dia sol·licitat, l’AMTU informa l’usuari que la reserva ja és efectiva.

En el cas de les reserves a través del ne-mi, els usuaris reben la confirmació a través de la mateixa app.

Del transport a la demanda al transport flexible

L’AMTU, que és líder a Catalunya en la implementació de serveis de transport a demanda (TAD) -amb la implantació de serveis TAD a 14 municipis-, està treballant actualment per fer possible, amb el suport de la Generalitat i l’ATM de Barcelona, el desplegament del transport flexible arreu de Catalunya.

El transport flexible és, en realitat, una evolució del transport a la demanda, en què les peticions es gestionen a través d’un programa que permet que el servei s’adapti a les necessitats de cada usuari, ja que no hi ha horaris ni parades fixes.

En aquest sentit, el servei de bus a demanda de Terrassa també és un primer pas cap al transport flexible, ja que incorpora aquest concepte de més flexibilitat per als usuaris (i per això s’anomena L12 FLEX).

De fet, està previst que aquesta prova pilot que ara comença a Terrassa, acabi encara amb més prestacions de flexibilitat, ja que més endavant fins i tot serà possible sol·licitar el servei encara que aquest ja hagi iniciat el recorregut.