logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

Fins el 9 d'abril, els busos urbans emetran un bitllet sense cost que en cap cas no lliuraran al passatger sinó que se'l quedarà el propi conductor. 

Granollers, 2 d'abril de 2020

Els ajuntaments adherits a l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà aplicaran a partir d'avui i fins el 9 d'abril una suspensió temporal del pagament dels seus títols propis i socials.

La suspensió de les tarifes és un petit reconeixement a la tasca de les persones que durant aquest període de màxima excepcionalitat realitzen activitats essencials.

Cal recordar que en virtut del Reial Decret-llei 10/2020, de 29 de març, s’ha limitat entre els dies 2 i 9 d’abril de 2020 el desplaçament de les persones, excepte aquelles que treballin en serveis essencials per al funcionament bàsic de la societat. Per tant, la mesura entrarà en vigor a les 00h del dia 2 i finalitzarà a les 23.59h del dia 9 d’abril.

En paral·lel a la decisió de l’ATM de Barcelona de decidir suspendre el pagament de tarifes dels títols del Sistema Tarifari Integrat, els municipis de l’AMTU han pres també la decisió de suspendre el pagament dels títols propis i socials dels respectius serveis de transport urbà. D’aquesta manera, mentre duri la limitació de la mobilitat a només les persones que realitzen serveis essencials, aquestes no hauran de pagar el transport públic. En aquest sentit, la majoria d’ajuntaments ha aprovat o estan a punt d’aprovar un decret d’Alcaldia que estableix aquesta gratuïtat temporal. El model de decret ha estat elaborat pels serveis jurídics de l’AMTU, que aquests dies intensifica la seva feina diària normal, de facilitar la coordinació entre les diferents administracions locals i també fer-los arribar, amb la major celeritat possible, totes les novetats legislatives i acords que es produeixen en el marc de la gestió del transport públic.

L’aplicació d’aquesta mesura tindrà com a conseqüència que, a partir d'avui els conductors dels busos urbans emetran un bitllet senzill sense cost, que no es lliurarà al viatger, sinó que se’l quedarà el propi conductor. Això permetrà que els viatgers continuïn accedint al bus per la segona porta, sense haver d’interactuar amb el conductor, alhora que també permet fer el còmput d’ocupació dels vehicles, i evitar superar l'ocupació màxima establerta per la Generalitat (1/3 del bus).

Aquest serà el sistema que aplicaran, per exemple, Terrassa, Sabadell, Mollet del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Manresa, Vic, Cerdanyola del Vallès, Lliçà d'Amunt, Vilassar de Mar, Vilanova i la Geltrú, Castellbisbal, Mataró, Rubí, Sitges, Martorell, Santa Perpètua de Mogoda i el TransGran (que dona servei a Granollers, La Roca del Vallès, Les Franqueses del Vallès i Canovelles).

Una variant d’aquesta opció és la d’emissió del Bitllet d’incidència, que faran els busos de Sant Cugat del Vallès. Igual que en el cas del bitllet senzill, el bitllet d’incidència tampoc serà lliurat als viatgers, però en canvi, permetrà tenir un còmput diferenciat del nombre de passatgers que utilitzen el transport públic durant aquests dies, fins al 9 d’abril.

Així mateix, els busos de la Direcció General de Transports i Mobilitat també optaran per l’opció d’emetre un bitllet senzill que no es lliurarà en cap cas al passatger.

L’objectiu d’aplicar aquests diferents sistemes de pas, malgrat la suspensió de tarifes temporal fins al 9 d’abril, és la de tenir un control sobre el nivell d’ocupació del transport públic, que en cap cas pot superar el terç de l’ocupació màxima dels vehicles, per decret de les autoritats catalanes.

En principi, la previsió indica que les xifres d’ocupació seran iguals o inferiors que les dels darrers dies, quan s’han experimentat reduccions de viatgers del 92 al 95% a la xarxa d’autobusos urbans de l’AMTU. No obstant això, si es detectés que la mesura implica un augment de la mobilitat no essencial, s’activarien els mecanismes per anul·lar-la de manera immediata.