logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà liderarà, per encàrrec de la Generalitat i l’ATM de Barcelona, la implementació d’aquesta nova modalitat de transport 

Caldes de Montbui, 11 d’abril de 2019.- El director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Pere Padrosa, el director general de l’ATM de Barcelona, Pere Torres, i el president de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Jordi Xena, han presentat avui, en l’acte de cloenda de La Jornada Catalana de la Mobilitat, el full de ruta que seguirà la implementació del Transport Flexible a Catalunya, i la marca amb què es coneixerà l’app del FlexiTransport al nostre país.

El Transport Flexible és una nova modalitat de transport públic, on l’oferta s’adapta a la demanda real existent, ja que no hi ha línies preestablertes, ni horaris ni parades fixes, sinó que el servei funciona d’acord amb els serveis realment sol·licitats, els quals poden ser prestats pels mateixos operadors actuals, o en xarxa amb altres tipologies de transport.

A diferència del transport a demanda, el transport flexible no només és aplicable per a municipis amb població disseminada o per a zones de baixa densitat de població, sinó que és aplicable fins i tot a grans ciutats, per complementar la xarxa urbana d’autobusos o per horaris nocturns per exemple.  Cloenda Jornada 2019

De fet, l’AMTU porta des de 2016, en què va implementar el Transport a Demanda a Pineda de Mar, liderant la gestió d’aquesta modalitat de transport. Actualment està gestionat el transport a demanda de 16 municipis. El president de l’AMTU, Jordi Xena, ha explicat que “d’aquí a final d’any, a més d’anar sumant municipis que incorporin el taxi a demanda dins el sistema de transport urbà, també començarem a fer proves pilot de Transport Flexible mitjançant una app”. Així mateix, Jordi Xena també ha anunciat que “al gener de 2020 l’app del FlexiTransport ja començarà a funcionar en diversos municipis catalans”.

El Transport Flexible complementa la robusta xarxa de transport públic que tenim actualment, ja que a través d’una aplicació de mòbil podrem indicar que volem anar del punt A al punt B, i a quina hora volem arribar a B, a partir d’aquí, i amb uns temps d’espera després de la reserva que variaran en funció de si són zones d’alta o de baixa densitat, un vehicle, autobús o taxi ens vindrà a buscar en alguna parada virtual preestablerta.

Pere Padrosa, Pere Torres i Jordi Xena, també han mostrat, a través d’un vídeo, la imatge a través de la qual els ciutadans podran identificar la nova aplicació mòbil del transport flexible i que s'anomenarà Flexitransport. Com diu el conseller de Territori i Sosteniblitat, Damià Calvet, en aquest vídeo, aquesta nova modalitat de transport respon “a una concepció de mobilitat com a servei”, que es vol impulsar des de l’administració de Catalunya.

L’arribada del Transport Flexible a Catalunya és una iniciativa i un projecte promogut pels municipis de Catalunya, a través de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), i compta amb el suport del Govern de Catalunya, a través del Departament de Territori i Sostenibilitat i de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

Experts internacionals en La Jornada

La Jornada Catalana de la Mobilitat, celebrada ahir i avui a Caldes de Montbui, ja ha permès conèixer experiències europees en transport flexible com la de Hèlsinki (Finlàndia), Wolfsburg (Alemanya) i Dinamarca . L’únic cas comparable al que es vol fer a Catalunya és el de Dinamarca, on la iniciativa privada dels operadors de transport ha permès implementar el Transport Flexible a tot el país. La marca danesa es coneix amb el nom de “FlexDanmark”.

Durant La Jornada, experts en sistemes de transport dels Països Baixos i Suècia també han donat la visió europea sobre aquest tema. D’altra banda, La Jornada també ha tractat altres aspectes com el blockchain o la ciberseguretat aplicats al Transport Flexible.
Altres participants destacats de La Jornada han estat: Alain Flausch, assessor sènior a Arthur D. Little Benelux Brussel·les i exsecretari general de la UITP; Alfons Cornella, d’Institute of Next; o Doris Hahn, Operative CEO a ISTmobil GmbH que ha explicat l’experiència a Àustria de flexibilitzar la logística en el transport de mercaderies.