logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

En la 20a Assemblea de l'AMTU , celebrada a Pineda de Mar, Jordi Xena ha agraït a la Generalitat que hagi confiat en l'AMTU per liderar el Transport Flexible a Catalunya

Pineda de Mar, 29 de novembre de 2018
L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) ha celebrat ahir a Pineda de Mar la seva 20a Assemblea General. Un dels principals acords que ha pres l’AMTU en aquesta assemblea, ha estat la creació del Consorci Local per la Mobilitat, com a primer pas per implantar el Transport Flexible a Catalunya.

L’alcalde de Pineda de Mar, Xavier Amor, ha obert l’Assemblea General de l’AMTU. fent una valoració molt positiva de la tasca d'assessorament que l'AMTU està duent a terme amb l'Ajuntament de Pineda i que ha permès implementar el Transport a Demanda en aquest municipi. Xavier Amor ha dit que "el Transport a Demanda està funcionant molt bé i, a més, ens ha ajudat a apropar l'ajuntament a la ciutadania".IMG 0015 web

Després de la intervenció de l’alcalde de Pineda de Mar, s’ha iniciat l’Assemblea General de l’AMTU, en el transcurs de la qual els assistents han aprovat la creació del Consorci Local per la Mobilitat. L’AMTU preveu que a l’abril de 2019 ja es posi en funcionament el Consorci Local per la Mobilitat i poder començar a desenvolupar el Transport Flexible a Catalunya.

Com ha explicat el president de l'AMTU, Jordi Xena "el Transport Flexible suposarà un gran repte tecnològic". Xena ha agraït a la Generalitat que hagi confiat en l'AMTU per liderar aquest projecte "i que, d'aquesta manera, els ajuntaments siguin la locomotora d'aquest canvi".

El passat 7 de setembre de 2018 es va signar el 4rt Conveni de col·laboració entre l’Autoritat del Transport Metropolità i l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà. Entre les finalitats previstes al conveni, a més de la distribució dels ajuts als municipis associats per fer millores al transport urbà i interurbà, s’ha previst el suport específic del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya al projecte de transport flexible impulsat per l’AMTU, tant des del punt de vista econòmic com de la iniciativa.

És per això, que a partir de la signatura del conveni, l’AMTU, el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i l’ATM de l’àrea de Barcelona estan treballant conjuntament per fer possible l’arribada del Transport Flexible a Catalunya.

De fet, el Pla director de Mobilitat actual (pdM), de la Regió Metropolitana de Barcelona, ja proposa impulsar un marc tècnic i normatiu per al transport a la demanda en la línia de la proposta de transport públic flexible formulada per l’AMTU. També reconeix l’AMTU com a entitat responsable de la implantació del transport a demanda. El pdM també indica la conveniència d’incorporar aquests serveis de cara a adaptar millor l’oferta de transport públic a la demanda existent.

Per tal de poder implementar el Transport Flexible a Catalunya, de manera conjunta entre les administracions públiques locals implicades, i sempre sota el lideratge i impuls de l’AMTU, calia dotar-se d’un instrument jurídic i de gestió facultat per a la prestació i gestió de serveis públics. Per això s’ha aprovat crear el Consorci Local per la Mobilitat.

Així mateix, el Consorci Local per la Mobilitat preveu establir mecanismes de col·laboració amb agents privats que presten serveis públics de transport i mobilitat, així com els pertanyents al sector de la innovació, o el desenvolupament tecnològic.

El Transport Flexible a Catalunya
L’AMTU té la voluntat d'implantar, gestionar i coordinar, arreu dels municipis de Catalunya, un sistema de Transport Flexible que garanteixi la prestació d’un transport públic irregular (on l’oferta s’adapta a la demanda) a partir de rutes flexibles i mitjançant vehicles petits, mitjans o grans, els quals recullen i deixen passatgers d’acord amb les necessitats dels usuaris. També que sigui un servei que doni diferents alternatives per a fer un mateix trajecte i que s’acabi configurant com un integrador de tots els serveis de mobilitat que hi puguin haver en un territori. És el què es coneix amb el nom de “Mobilitat com a Servei”, més conegut és el terme MaaS en anglès.

Aquesta modalitat de transport públic, compatible amb el transport públic regular, és un sistema adaptat dels serveis d’autobús públic a la demanda existent, de manera que no s’estableixen línies regulars preestablertes, sinó una xarxa de parades, línies i horaris amb els serveis realment sol·licitats, els quals poden ser prestats pels mateixos operadors actuals, o en xarxa amb altres tipologies de transport. A través dels algoritmes d’un aplicació, serà possible la coordinació, transversalitat i connexió amb les diferents modalitats de transport, sempre pensant en què siguin serveis integrats tarifàriament (STI).

Els ens locals catalans agrupats a l’AMTU creuen en aquesta nova cultura de la mobilitat, la qual resulta molt més eficient econòmicament, respectuós amb el medi ambient i satisfactori pels usuaris, especialment a determinades àrees dels municipis amb necessitats especials, franges horàries concretes o eventualitats poblacionals específiques.

Sobre l’AMTU
L'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) treballa per la millora de la mobilitat i de les infraestructures de transport públic d’arreu de Catalunya. L’AMTU dona suport tècnic, jurídic i administratiu als seus associats en matèria de mobilitat, infraestructures i transport públic. Actualment té 101 entitats associades d’arreu de Catalunya: 98 municipis (entre els quals hi ha Pineda de Mar) i 3 consells comarcals, amb una població representada de més de 2 milions d'habitants i un volum de viatgers urbans transportats de prop de 42 milions anualment.

El president de l’AMTU és Jordi Xena, alcalde de Santa Maria de Palautordera. El vicepresident primer és Jaume Mauri, regidor de Caldes de Montbui, i el vicepresident segon és Josep Mayoral, alcalde de Granollers.

L’AMTU forma part del consorci ATM àrea de Barcelona des de 2002. Actualment, i per encàrrec de la mateixa ATM, l’AMTU gestiona les sol·licituds de les targetes T-16, per als residents a les corones 2, 3, 4, 5 i 6 i les targetes T-verda per als residents de fora l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

A més, l’AMTU lidera a Catalunya la implantació del sistema de Transport a la Demanda (TAD). Actualment és responsable de la gestió del TAD de Pineda de Mar, Sant Esteve Sesrovires, Santa Maria de Palautordera, Santa Eulàlia de Ronçana, Sant Antoni i Sant Pere de Vilamajor, Santa Susanna i La Bisbal del Penedès.

Així mateix, l’AMTU també va ser la impulsora de l’ÈRICA, la Gira Catalana del Bus Autònom, una iniciativa realitzada amb el suport de la Generalitat durant els mesos de setembre i octubre, i que ha permès que, per primera vegada a la història, circulés pels carrers de Catalunya el primer vehicle sense conductor.