logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

L’AMTU i l’ATM signen el 4t conveni de col·laboració. L’ATM també atorga a l’AMTU 1 milió d’euros per implantar el Transport Flexible a la Regió Metropolitana de Barcelona 

Sant Cugat, 7 de setembre de 2018

Jordi Xena, president de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), i Damià Calvet, com a president del Consell d’Administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona, han signat el quart conveni de col·laboració entre ambdues entitats, amb el qual han renovat la seva voluntat de seguir treballant conjuntament en l’àmbit de la mobilitat i el transport públic. L’AMTU forma part de l’ATM, com a entitat consorciada des de l’any 2002. L’any 2006 l’AMTU va signar el primer conveni de col·laboració amb l’ATM, el qual s’ha renovat en els anys posteriors.  Signatura conveni ATM 2018

Aquest quart conveni de col·laboració, fixa que l’ATM aportarà aquest any 7 milions d’euros a l’AMTU. Aquesta quantitat anirà destinada a actuacions de millora del transport públic col·lectiu urbà i interurbà realitzades durant el 2018 pels municipis de l’STI de l’àrea de Barcelona associats a l’AMTU. Gràcies a aquest conveni 98 municipis es beneficiaran de les ajudes que atorgarà l'AMTU.

L’AMTU implantarà el Transport Flexible
Una de les novetats importants del conveni d’aquest any entre l’AMTU i l’ATM és que també recull la voluntat expressa de la Generalitat de Catalunya de donar suport al projecte de Transport Flexible que l’AMTU està impulsant a tot Catalunya. En aquest sentit, el conveni estableix que l’ATM aportarà un milió d’euros per tal que l’AMTU lideri el desenvolupament i implementació del transport flexible i a la demanda a l’àmbit de l’STI de Barcelona. 

Aquesta modalitat de transport públic, compatible amb el transport públic regular, és un sistema adaptat dels serveis d’autobús públic a la demanda existent, de manera que no s’estableixen línies regulars preestablertes, sinó una xarxa de parades, línies i horaris amb els serveis realment sol·licitats, els quals poden ser prestats pels mateixos operadors actuals, o en xarxa amb altres tipologies de transport. A través dels algoritmes d’una aplicació, serà possible la coordinació, transversalitat i connexió amb les diferents modalitats de transport, sempre pensant en què siguin serveis integrats tarifàriament (STI).

De fet, el Pla director de Mobilitat actual (pdM), de la Regió Metropolitana de Barcelona, ja proposa impulsar un marc tècnic i normatiu per al transport a la demanda en la línia de la proposta de transport públic flexible formulada per l’AMTU. També reconeix a l’AMTU com a entitat responsable de la implantació del transport a demanda. El pdM també indica la conveniència d’incorporar aquests serveis de cara a adaptar millor l’oferta de transport públic a la demanda existent.

Així doncs, la voluntat de l’AMTU és implantar, gestionar i coordinar, arreu dels municipis de Catalunya, un sistema de Transport Flexible que garanteixi la prestació d’un transport públic irregular (on l’oferta s’adapta a la demanda) a partir de rutes flexibles i mitjançant vehicles petits, mitjans o grans, els quals recullen i deixen passatgers d’acord amb les necessitats dels usuaris. També que sigui un servei que doni diferents alternatives per a fer un mateix trajecte i que s’acabi configurant com un integrador de tots els serveis de mobilitat que hi puguin haver en un territori. És el què es coneix amb el nom de “Mobilitat com a Servei”, més conegut és el terme MaaS en anglès.

Els ens locals catalans agrupats a l’AMTU creuen en aquesta nova cultura de la mobilitat, la qual resulta molt més eficient econòmicament, respectuós amb el medi ambient i satisfactori pels usuaris, especialment a determinades àrees dels municipis amb necessitats especials, franges horàries concretes o eventualitats poblacionals específiques.

Sobre l’AMTU
L'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) treballa per la millora de la mobilitat i de les infraestructures de transport públic d’arreu de Catalunya. Actualment té 101 entitats associades d’arreu de Catalunya: 97 municipis i 3 consells comarcals, amb una població representada de més de 2 milions d'habitants i un volum de viatgers urbans transportats de prop de 42 milions anualment.

El president de l’AMTU és Jordi Xena, alcalde de Santa Maria de Palautordera. El vicepresident primer és Jaume Mauri, regidor de Caldes de Montbui, i el vicepresident segon és Josep Mayoral, alcalde de Granollers.

A més, l’AMTU lidera a Catalunya la implantació del sistema de Transport a la Demanda (TAD). Actualment és responsable de la gestió del TAD de Pineda de Mar, Sant Esteve Sesrovires, Santa Maria de Palautordera, Santa Eulàlia de Ronçana, Sant Antoni i Sant Pere de Vilamajor, Santa Susanna i La Bisbal del Penedès.