logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

El president de l'AMTU afirma que "hem fet història" perquè "hem pogut presentar a la societat un nou sistema de transport que creiem que serà una revolució".

Vic, 28 d’octubre de 2018

L’Èrica, la Gira Catalana del Bus Autònom, ha finalitzat aquest diumenge al municipi de Vic. D’aquesta manera, s’ha posat fi a una iniciativa, organitzada per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) amb el suport de la Generalitat, que ha fet possible que per primera vegada circulés un bus sense conductor per 8 municipis catalans: Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, Girona, El Vendrell, Reus, Martorell i Vic.

L'alcaldessa de Vic, Anna Erra, el president de l’AMTU, Jordi Xena, el president del Consell Comarcal d'Osona, Joan Roca, el gerent de Sagalés, Joan Martín, i el cap de Relacions Externes de Bon Preu-Esclat, Josep Castany, han participat avui en l’acte de cloenda i han fet, juntament amb la ninotaire osonenca Pilarín Bayés, un dels últims viatges que l’Èrica ha realitzat a Vic, última parada de la Gira. PHOTO 2018 10 29 11 24 03

Des del passat 7 de setembre, quan es va iniciar la Gira Catalana del Bus Autònom a Sant Cugat, l’Èrica ha transportat més de 15.000 viatgers i ha recorregut gairebé 900 quilòmetres.

 D’aquesta manera, la Gira Catalana del Bus Autònom ha pogut acomplir amb l’objectiu de donar a conèixer, a un gran nombre de ciutadans d’arreu de Catalunya, aquest sistema de transport d’alt nivell tecnològic i destinat al desplaçament de viatgers.

Així mateix, també s’ha donat l’oportunitat als ajuntaments catalans de comprovar in situ la viabilitat que pot tenir un autobús autònom en els seus municipis i preveure els canvis que hauran d’adoptar per adaptar-se al seu funcionament. De fet, el president de l'AMTU, Jordi Xena, ha explicat que "molt probablement al 2020 ja veurem circular un bus autònom per algun dels municipis de Catalunya".

El president de l'AMTU, Jordi Xena, ha fet una valoració molt positiva de la Gira Èrica, i ha afirmat que "hem fet història", perquè "hem pogut presentar a la societat un nou sistema de transport que creiem que serà una revolució i representarà un canvi paradigmàtic en l'àmbit de la mobilitat i el transport urbà". Jordi Xena també ha afegit que "durant aquests dos mesos s'ha demostrat que l'ÈRICA és un bus totalment segur i que pot millorar el transport a la demanda, oferint un sistema de transport més adaptat a les necessitats dels ciutadans".

Així mateix, l'alcaldessa de Vic, Anna Erra, ha dit que "hem vist que el bus autònom pot solucionar dos problemes principals a Vic: la mobilitat de les persones i la cura pel medi ambient". L'alcaldessa també ha valorat que "és un transport col·lectiu que ens ajudarà a tenir ciutats més amables i accessibles".

En aquest semtot, l'alcaldessa també s'ha mostrat favorable a que el muncipi de Vic pugui tenir un bus autònom, i ha dit que "ho estudiarem, perquè ens agradaria molt poder-ne tenir un".  AW3I7330 R

El bus autònom que ha circulat per Catalunya té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, i accessible per a persones amb mobilitat reduïda, ja que incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa. Les inicials del seu nom ÈRICA responen als principals trets característics d’aquest vehicle: Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable.

Tot i que l’ÈRICA no porta conductor, durant la gira sí que hi havia operadors tècnics que en tot moment acompanyaven i assessoraven els ciutadans que volien provar el sistema i podien resoldre qualsevol incidència.

Des de l’AMTU es preveu que, a partir del 2020, ja podrien arribar els primer busos autònoms a Catalunya. El bus autònom aportarà beneficis molt importants a les ciutats, com són:
• Més Seguretat La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.
Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats.
Més accés al transport públic: Aquests minibusos permetran oferir serveis de transport més flexibles i personalitzats, afavorint l’accés de tothom al transport públic.

Com funcionen els busos autònoms
Els busos autònoms que ja circulen per diferents països del món són un exemple d’aplicació de la intel·ligència artificial. Majoritàriament es tracta de petits autobusos que funcionen amb energia elèctrica, equipats amb sistema GPS, amb càmeres de reconeixement d’objectes i sensors, que analitzen en tot moment el seu voltant.

Aquests vehicles han de tenir un recorregut estandarditzat que, prèviament, hauran de memoritzar. És el que es denomina “fase de cartografia”. Aquesta gravació es fa gràcies a uns detectors denominats LIDAR (acrònim en anglès de detecció d’imatge làser) que fan servir raigs lumínics per registrar tot allò que hi ha al seu voltant, sigui mobiliari urbà, edificis, arbrat, etc. Un altre registre aporta la posició de les rodes durant el trajecte inicial.

Una vegada ha memoritzat el recorregut, el bus ja es pot posar en circulació. Durant la conducció, els LIDAR vigilen qualsevol possible canvi en la zona del recorregut. Una càmera de vídeo situada al darrere també aporta informació addicional.