logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

Tot i que aquest vehicle no porta conductor, sí que hi ha operadors tècnics que en tot moment acompanyen i assessoren els ciutadans que vulguin provar el sistema.

Reus, 10 d’octubre de 2018

A partir d’avui dimecres, 10 d’octubre, L’ÈRICA fa parada a Reus. El primer bus sense conductor que circula per Catalunya estarà cinc dies a la capital del Baix Camp, on farà de llançadora perquè els visitants d’exproReus puguin arribar a la fira des de la parada del bus urbà de Reus Transport, situada al Tecnoparc. Èrica, la Gira Catalana del Bus Autònom està organitzada per l’Associació de municipis per la mobilitat i el transport urbà (AMTU) i la Generalitat, en col·laboració amb l’Ajuntament de Reus i Reus Transport, i patrocinada per Bon Preu-Esclat i el RACC, a més de la resta d’ajuntaments i operadors de transport participants a la gira.

L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, acompanyat del president de l’AMTU, Jordi Xena, la directora de Serveis Territorials de Territori i Sostenibilitat, Trinidat Salomó, el gerent de l’ATM de Tarragona, Joan Manrubia, acompanyats del regidor d’Urbanisme de l’Ajuntament de Reus i president de Reus Transport, Marc Arza, el director general de l’AMTU, Joan Prat, i el cap de Relacions Externes de Bon Preu-Esclat, Josep Castany han fet avui el viatge inaugural que dona el tret de sortida a la posada en circulació de l’ÈRICA en aquest municipi.

Del 10 al 14 d’octubre els ciutadans podran conèixer de primera mà els avantatges i les possibilitats de la mobilitat autònoma, pujant gratuïtament a l’ÈRICA, que farà un recorregut d’uns 250 metres -en un circuit tancat- des del carrer Holanda fins al carrer Portugal (prop de l’entrada a exproReus). L’horari de funcionament del servei de bus autònom és el següent: els dies 10 i 11, d’11h a 13.30h i de 15h a 22h; i els dies 12, 13 i 14, d’11h a 14.30h i de 16h a 22h.

El bus s’ha batejat com a ÈRICA perquè el seu nom correspon a les inicials dels seus principals trets característics: un vehicle Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable. L’autobús té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, accessible per a persones amb mobilitat reduïda i incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa.

L’ÈRICA s’està entre cinc i set dies a cada municipi: dos per a la realització de les proves del recorregut, en què s’enregistra el trajecte que haurà de fer, i la resta en què ja admet passatge. El vehicle circula en autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers, que li permeten seguir el recorregut i detectar tots els obstacles. Tot i que aquest vehicle autònom no porta conductor, sí que hi ha operadors tècnics que en tot moment acompanyen i assessoren els ciutadans que vulguin provar el sistema i poden resoldre qualsevol incidència.

Des de que el passat 7 de setembre es va iniciar aquesta gira, gairebé 9.000 ciutadans de Catalunya ja han pujat a l’ERICA. L’autobús autònom ja ha circulat per Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, la Universitat de Girona, El Vendrell, i ara Reus, i després també farà parada a Martorell i Vic. L’objectiu d’aquesta gira és doble. D’una banda, que la ciutadania pugui conèixer de primera mà com funciona un vehicle d’aquestes característiques i que es comenci a familiaritzar amb aquesta nova tecnologia. D’altra banda, aquesta iniciativa també permet que els ajuntaments puguin veure com es comporta el vehicle i quins canvis hauran d’adoptar les ciutats per adaptar-se al seu funcionament.

Des de l’AMTU es considera que aquest tipus de vehicles revolucionaran la manera com ens movem, ja que ben aviat formaran part de les xarxes de transport públic i molt especialment del què s’anomena “desplaçaments d’últim quilòmetre”, és a dir, que des de punts intermodals faran de llançadores per apropar-nos a la destinació final.

En aquest sentit, Jordi Xena ha destacat que “el servei que donarem aquí a Reus és un exemple magnífic de l’ús que en primera instància poden tenir aquests busos autònoms”. El president de l’AMTU també ha afegit que, posteriorment, “els busos autònoms també serviran per oferir serveis de transport més flexibles i personalitzats, que garantiran un servei més adaptat a les necessitats dels ciutadans”.

Durant la gira també es realitza una enquesta elaborada per la Universitat de Barcelona (UB) per poder analitzar com percep la ciutadania l’arribada del bus autònom. Així mateix, s’ofereix la possibilitat a les escoles perquè els estudiants hi puguin viatjar en grup.

La presència del bus autònom a Reus va acompanyada d’una carpa on es dona informació, no només de com funcionen els busos autònoms, sinó també dels canvis econòmics, culturals, de planificació urbanística o paisatgístics que comportarà l’arribada del transport públic amb vehicles autònoms als municipis de Catalunya.

Beneficis del bus autònom
El bus autònom suposa diversos beneficis; els més remarcables són: la seguretat, la sostenibilitat, la flexibilitat i l’accessibilitat.

• Seguretat: La mobilitat autònoma permet afavorir la seguretat viària. Els busos circulen amb autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers que permeten seguir el seu recorregut i detectar tot tipus d’obstacles. La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.

• Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats. La interconnectivitat del sistema afavoreix un transport més capil·lar, que pot atendre les necessitats de la ciutadania d’una manera més ràpida i acurada, que fomenta la intermodalitat i redueix congestions. En aquest sentit, promou una mobilitat més sostenible.

• Flexibilitat i accés al transport públic: En ser més petits, aquests vehicles podran arribar més fàcilment a tot tipus de zones urbanitzades. Seran serveis flexibles i personalitzats, en el temps i en l’espai, integrats a la xarxa de transport públic. Permet assolir un transport més inclusiu, intergeneracional i accessible.

Més informació a www.erica.cat