logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

El bus circula en autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos camptors làsers que permeten seguir el recorregut i detectar els obstacles. 

El Vendrell, 3 d’octubre de 2018

L’ÈRICA, el primer bus sense conductor que circula per Catalunya, ja és al Vendrell, on estarà circulant fins dissabte, 6 d’octubre. El tinent d’alcalde i regidor de Transports, Kenneth Martinez, juntament amb el director general de l’AMTU (Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà), Joan Prat, i el director d’Autocars Penedès, Josep Sivill, acompanyats de la presidenta del Consell Comarcal, Eva M. Serramià, i del cap de Relacions Externes de Bon Preu-Escat, Josep Castany, han fet avui el viatge inaugural, a partir del qual tothom qui vulgui hi pot pujar gratuïtament.  erica vendrell 0015 R2

Del 3 al 6 d’octubre, el bus fa el recorregut pel carrer Narcís Monturiol, des d’Apel·les Fenosa fins a l’Avinguda del Pèlag, i estarà obert al públic en el següent horari: dimecres, dijous i divendres, de 10h a 13.30h i de 15h a 20h; i dissabte, de 10 a 14h i de 17h a 20h.La gira està organitzada per l’Associació de municipis per la mobilitat i el transport urbà (AMTU) i la Generalitat, en col·laboració amb l’Ajuntament del Vendrell i Autocars del Penedès, i patrocinada per Bon Preu-Esclat i el RACC, a més de la resta d’ajuntaments i operadors de transport participants a la gira.

Des de que el passat 7 de setembre es va iniciar aquesta gira, gairebé 7.000 ciutadans de Catalunya ja han pujat a l’ERICA. L’autobús autònom ja ha circulat per Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, la Universitat de Girona, i ara al Vendrell, i després anirà cap a Reus, Martorell i Vic. L’objectiu d’aquesta gira és doble. D’una banda, que la ciutadania pugui conèixer de primera mà com funciona un vehicle d’aquestes característiques i que es comenci a familiaritzar amb aquesta nova tecnologia. D’altra banda, la gira també permet que els ajuntaments puguin veure com es comporta el vehicle i quins canvis hauran d’adoptar les ciutats per adaptar-se al seu funcionament.

Joan Prat ha explicat que “el que volem és que la gent conegui aquests vehicles, perquè ja no parlem de futur, sinó de present”. En aquest sentit, el director general de l’AMTU ha recordat que “ja hi ha vehicles com aquest en funcionament en ciutats com París i Lió, i ben aviat els podrem veure també en a Catalunya”.

Des de l’AMTU es considera que aquest tipus de vehicles revolucionaran la manera com ens movem, ja que ben aviat formaran part de les xarxes de transport públic i molt especialment del què s’anomena “desplaçaments d’últim quilòmetre”, és a dir, que des de punts intermodals faran de llançadores per apropar-nos a la destinació final.

Així mateix, els busos autònoms també permetran planificar els serveis de transport de forma automatitzada, i oferir un servei de transport flexible, més adaptat a les necessitats dels ciutadans, i en què aquests ja no hagin d’estar sotmesos a horaris ni parades fixes. En aquest sentit Kenneth Martínez, afirma que “hem d’incorporar el concepte de transport flexible i adaptar les diferents necessitats de transport al territori, ja que tenim zones més densament poblades i zones menys poblades”. El regidor de Transports del Vendrell diu també que “les possibilitats que ofereixen aquest tipus de vehicles són enormes”, i afegeix que “ens podem imaginar una línia llançadora que connecti el centre de la vila amb la zona escolar, o amb l’hospital, o amb tots els barris marítims”.

El bus s’ha batejat com a ÈRICA perquè el seu nom correspon a les inicials dels seus principals trets característics: un vehicle Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable. L’autobús té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, accessible per a persones amb mobilitat reduïda i incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa.

L’ÈRICA s’està entre cinc i set dies a cada municipi: dos per a la realització de les proves del recorregut, en què s’enregistra el trajecte que haurà de fer, i la resta en què ja admet passatge. El vehicle circula en autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers, que li permeten seguir el recorregut i detectar tots els obstacles. Tot i que aquest vehicle autònom no porta conductor, sí que hi ha operadors tècnics que en tot moment acompanyen i assessoren els ciutadans que vulguin provar el sistema i poden resoldre qualsevol incidència.

Durant la gira també es realitza una enquesta elaborada per la Universitat de Barcelona (UB) per poder analitzar com percep la ciutadania l’arribada del bus autònom. També s’ofereix la possibilitat a les escoles perquè els estudiants hi puguin viatjar en grup.

La presència del bus autònom al Vendrell va acompanyada d’una carpa on es dona informació, no només de com funcionen els busos autònoms, sinó també dels canvis econòmics, culturals, de planificació urbanística o paisatgístics que comportarà l’arribada del transport públic amb vehicles autònoms als municipis de Catalunya.

Beneficis del bus autònom
El bus autònom suposa diversos beneficis; els més remarcables són: la seguretat, la sostenibilitat, la flexibilitat i l’accessibilitat.

Seguretat: La mobilitat autònoma permet afavorir la seguretat viària. Els busos circulen amb autonomia gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers que permeten seguir el seu recorregut i detectar tot tipus d’obstacles. La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.

Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats. La interconnectivitat del sistema afavoreix un transport més capil·lar, que pot atendre les necessitats de la ciutadania d’una manera més ràpida i acurada, que fomenta la intermodalitat i redueix congestions. En aquest sentit, promou una mobilitat més sostenible.

Flexibilitat i accés al transport públic: En ser més petits, aquests vehicles podran arribar més fàcilment a tot tipus de zones urbanitzades. Seran serveis flexibles i personalitzats, en el temps i en l’espai, integrats a la xarxa de transport públic. Permet assolir un transport més inclusiu, intergeneracional i accessible.

Més informació a www.erica.cat