logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

180607 210 web2Campus Motor Anoia, 7 de juny de 2018

Més de 300 persones han assistit a la XIV edició de La Jornada Catalana de la Mobilitat, que ha tingut lloc els dies 6 i 7 de juny, al Campus Motor Anoia de Castellolí, organitzada per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) en col·laboració amb el Consell Comarcal de l’Anoia, al Campus Motor Anoia, per tractar com a tema central “El transport públic amb vehicles autònoms”. El balanç de la edició d’enguany ha estat molt positiu, amb la consolidació de la Jornada Catalana de la Mobilitat com la cita ineludible de la mobilitat catalana, que l’AMTU organitzarà de nou l’any vinent a Caldes de Montbui.

Professionals de l’àmbit de la mobilitat preveuen “que els primers busos autònoms podran circular de manera automàtica per la ciutat cap al 2020 i arribar a la cinquena fase d’automatització (sense conductor) en 2025-2030”, en paraules de l’Il·lm. Sr. Jordi Xena, president de l’AMTU. En aquets escenari d’innovació i progrés, Cristina Pou, subdirectora general del Servei Català de Trànsit, confirma que “des del Servei Català de Trànsit s’està treballant en aquest sentit, per definir quin model de mobilitat volem a les ciutats i els pobles de Catalunya”.  

L’ús del vehicle autònom en el transport públic encara suscita moltes incògnites, sobre tot pel que fa al finançament i la viabilitat, la seguretat, la legalitat i responsabilitat del conductor, la integració als municipis, la transformació del model de mobilitat... A l’avantguarda de la mobilitat a Catalunya, l’AMTU organitza la XIV Jornada Catalana de la Mobilitat: un espai per l’intercanvi de coneixements i experiències, un escenari on sensibilitzar i compartir les visions de futur i crear un entorn per debatre sobre els reptes i canvis que implicarà l’arribada dels vehicles públics autònoms a Catalunya.

Es presenta la primera iniciativa catalana de vehicle públic autònom
En el marc de La Jornada s’ha presentat la primera iniciativa que portarà el transport públic autònom als municipis catalans aquest setembre, liderada per L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), referent català en el sector català de la mobilitat.

En col·laboració amb la empresa francesa Transdev, l’AMTU ofereix als Ajuntaments catalans la possibilitat de participar d’una gira itinerant per experimentar l’entrada en circulació real del bus autònom al seu municipi. Aquest Road Show té dos objectius fonamentals: d’una banda, donar a conèixer als ciutadans aquest sistema de transport d’alt desenvolupament tecnològic per al desplaçament de viatgers, de manera que podran observar in situ el seu funcionament, els avantatges i les múltiples possibilitats que ofereix aquest sistema de futur. D’altra banda, la iniciativa pretén conscienciar sobre els canvis econòmics i culturals, en la mobilitat, en la planificació urbanística, en el paisatge, etc. que comportarà l’arribada d’aquesta modalitat de transport emergent i de futur. La durada prevista del roadshow és de dos mesos - del 3 de setembre al 28 d’octubre de 2018-, un potencial per visitar fins a un màxim de vuit municipis.

També s’ha pogut veure un autobús autònom en exposició per primer cop al territori. Segons paraules de Ricard Font, Secretari d’infraestructures i mobilitat de la Generalitat de Catalunya, “aquest vehicle exemplifica molt bé com serà la mobilitat del futur: elèctrica, no contaminant i amb vehicles compartits, digitals i connectats”. Cristina Pou, subdirectora general del Servei Català de Trànsit, destaca el caràcter innovador de la iniciativa comentant que “aquesta és la primera vegada a tota Europa en que municipis mitjans i petits tenen accés a provar el transport públic autònom”.

Tal com ha mencionat Jordi Xena, “la Jornada és el primer pas cap a la mobilitat col·lectiva autònoma a Catalunya”. A partir d’ara, per tal d’aconseguir que aquest escenari futurista esdevingui una realitat, l’AMTU tancarà acords amb els ajuntaments visionaris, compromesos amb la innovació tecnològica com a font d’un transport públic de qualitat, accessible i sostenible. En paral·lel, la Direcció General de l’AMTU busca vies per cofinançar la campanya, per tal de minoritzat les despeses pels Ajuntaments que acullin la iniciativa.

HUB de coneixement: experts nacionals i internacionals
La Jornada ha plantejat -en format de ponències, taules rodones i espais de debat- quin és l’escenari de futur que s’obre a Catalunya amb l’arribada del bus autònom i, sobretot, com hauran d’afrontar els municipis aquest canvi que ja està a punt de ser una realitat. Jordi Xena destaca que “l’objectiu principal d’aquesta Jornada és oferir eines als municipis catalans i a les empreses operadores, perquè es puguin preparar davant l’arribada d’aquest canvi paradigmàtic que, sens dubte, afectarà a tota la xarxa de transport públic”.

La Jornada d’enguany ha comptat amb la participació de Pere Calvet -director general d’FGC i recentment anomenat també president de la Unió Internacional del Transport Públic (UITP)- així com diverses autoritats representants del món local. A més, també ha comptat amb la participació de representants d’empreses i països d’arreu del món que ja han posat en marxa projectes relacionats amb l’autobús autònom com són: empreses fabricants de busos autònoms, com Navya o EasyMile; portaveus de les ciutats que ja han fet proves amb el bus autònom, com Lió, Dubai, Sant Sebastià, Màlaga o Talavera de la Reina; l’operador francès Transdev, que ja està operant línies autònomes i que aportarà la visió de l’operador; o el responsable del projecte C-Roads, en que també participa l’AMTU, i que es realitza a Catalunya concretament en el traçat de l’AP-7 entre Fornells de la Selva i Vilademuls, on s’hi està treballant per convertir-lo en una carretera intel·ligent i que serveixi de banc de proves de vehicles autònoms. També han participat experts en smart cities, en tecnologia per al vehicle autònom o en mobilitat i urbanisme, entre d’altres.