logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

El director general, Joan Prat, ha explicat al President com s’està desenvolpant aquest projecte que l’AMTU està duent a terme amb el suport de la conselleria de Territori

Berlín, 10 de maig de 2018

Aprofitant la seva estada a Berlín, on ha viatjat per assistir a una reunió del grup de treball del projecte europeu Hi-Reach - que consisteix a definir unes solucions innovadores d’alt abast pel transport públic-, el director general de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Joan Prat, s’ha reunit amb el president Carles Puigdemont per tractar sobre el desenvolupament a Catalunya del projecte del FlexiTransport.

En la reunió amb el President, Prat li ha explicat com s’està evolucionant des del transport a la demanda fins al què es coneix com a transport flexible (FlexiTransport), un sistema de transport que ja s’està duent a terme a Dinamarca. President Puigdemont Joan Prat web

Actualment, l’AMTU gestiona el transport a demanda de Sant Andreu de Llavaneres, Sant Esteve Sesrovires i de Pineda de Mar. Tanmateix, el Flexitransport significa una passa endavant en la implementació d’aquest sistema de transport, ja que comporta que l’usuari ja no s’hagi de preocupar ni d’horaris ni de parades, ja que aquestes s’adapten a les seves necessitats.

Aquesta modalitat de transport públic és compatible amb el transport públic regular, ja que s’adapta a la demanda existent, de manera que no s’estableixen línies regulars preestablertes, sinó una xarxa de parades, línies i horaris amb els serveis realment sol·licitats, els quals poden ser prestats pels mateixos operadors actuals, o en xarxa amb altres tipologies de transport.

A més, el FlexiTransport resulta molt més eficient econòmicament, respectuós amb el medi ambient i satisfactori pels usuaris, especialment a determinades àrees dels municipis amb necessitats especials, franges horàries concretes o eventualitats poblacionals específiques.


En aquest sentit, com explica Joan Prat, “el FlexiTransport és un transport coordinat, que comporta una millor visió del trànsit de flota, un millor ús dels vehicles perquè sabem al 100% la demanda que tenen amb anterioritat, una millor gestió financera per l’operador i per l’administració". El director general de l’AMTU també ha afegit que el FlexiTransport “comporta una oferta de transport públic molt més àmplia, amb més freqüències i reducció de recorregut en zones d’alta demanda, cosa que permet una oferta de transport públic on no n’hi havia, i a més permet afavorir els grans corredors, que així podran augmentar molt més les freqüències i, per tant, també la capacitat”.

La voluntat de l’AMTU és la de convertir-se en el gestor del Transport Flexible a Catalunya. Això vol dir implantar, gestionar i coordinar, arreu dels municipis de Catalunya, un sistema de Transport Flexible que garanteixi la prestació d’un transport públic en base a la demanda, a partir de rutes flexibles i mitjançant vehicles petits, mitjans o grans, els quals recullen i deixen passatgers d’acord amb les necessitats dels usuaris.

De la seva banda, el president Carles Puigdemont ha destacat que “amb projectes com el FlexiTransport, Catalunya demostra que és un país pioner en la implementació de serveis de transport innovadors i que permetran una millor eficiència de la xarxa de transport públic i una millora en la mobilitat diària de les persones”.

D’altra banda, un dels aspectes destacables del projecte català, i que el diferencia del què s’ha fet a Dinamarca, és que es vol dur a terme amb la participació de totes les empreses operadores de bus interessades, i fins i tot amb les empreses o microempreses de taxi, i d’un o uns socis tecnològics.

Creació d’un Consorci Públic Local de la Mobilitat
Una de les característiques principals de la implementació del FlexiTransport és la necessitat de coordinació, transversalitat i connexió amb les diferents modalitats de transport (transport integrat). Això fa que també sigui necessari una interrelació entre els municipis, per tal d’unificar la gestió, reduir costos, ser més eficients econòmicament i aprofitar recíprocament els recursos.

És per això que l’AMTU està treballant, amb el suport de la conselleria de Territori i Sostenibilitat, en la constitució d’un Consorci Públic Local de la Mobilitat, que li permeti prestar el servei de Transport Flexible per delegació de la gestió dels municipis interessats. Aquest consorci serà un ens que desenvoluparà el FlexiTransport a Catalunya, donant servei a aquells municipis que s’hi vulguin associar.