logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

El director general, Joan Prat, també ha reclamat que l'Agència Tributària faci marxa enere i retiri els expedients que manté oberts a les operadores de transport públic per la reclamació de l'IVA

Barcelona, 8 de febrer de 2018

El director general de l’AMTU, Joan Prat, ha participat a la Jornada ITS Catalunya, que ha tingut lloc avui a Barcelona. La participació de Joan Prat ha tingut una doble vessant, ja que ha format part de l’obertura de la jornada i, posteriorment, ha fet una ponència sobre L’arribada del Flexitransport a Catalunya.

En la seva ponència, Prat ha explicat com ha evolucionat el transport a la demanda, des de que al 2011 l’AMTU va fer el primer estudi sobre l’avaluació dels sistemes de transport públic a la demanda i la seva possible implementació als municipis de l’àmbit AMTU. Actualment, l’AMTU gestiona el transport a demanda de Sant Esteve Sesrovires i de Pineda de Mar. Tanmateix, el Flexitransport significa una passa endavant en la implementació d’aquest sistema de transport, ja que comporta que l’usuari ja no s’hagi de preocupar ni d’horaris ni de parades, ja que aquestes s’adapten a les necessitats de cada usuari.  ITS Catalunya 2018 obertura704

En aquest sentit, com explica Joan Prat, “el Flexitransport és un transport coordinat, que comporta una millor visió del trànsit de flota, un millor ús dels vehicles perquè sabem al 100% la demanda que tenen amb anterioritat, una millor gestió financera per l’operador i per l’administració". El director general de l’AMTU també ha afegit que el Flexitransport “comporta una oferta de transport públic molt més àmplia, amb més freqüències i reducció de recorregut en zones d’alta demanda, cosa que permet una oferta de transport públic on no n’hi havia, i a més permet afavorir els grans corredors, que així podran augmentar molt més les freqüències i, per tant, també la capacitat”.

Així mateix, en l’acte d’obertura de l’ITS Catalunya, Joan Prat ha parlat d’un altre tema que està de plena actualitat i que preocupa al sector del transport públic: els expedients que l’Agència Tributària manté oberts a les empreses concessionàries del transport públic, reclamant-los l’IVA per les aportacions que han rebut de les administracions. En aquest acte d’obertura, el director general de l’AMTU ha estat acompanyat de Julio García Ramon, president d’ITS Catalunya, Eugènia Domènech, directora del Servei Català de Trànsit, Adrià Gomila, director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, i Josep Mateu, president del RACC.

En el transcurs del seu parlament, Joan Prat, ha recordat la feina que ha fet l’AMTU per aconseguir la reforma normativa de la Llei d’IVA que afectava el transport públic i que finalment va quedar plasmada en l’aprovació d’una esmena presentada pel PDECAT, segons la qual es deixa de considerar que les aportacions que les administracions fan a les empreses concessionàries al transport públic siguin aportacions vinculades al preu, i per tant, no han d’estar subjectes a l’IVA. Tanmateix, la reforma de la llei, aprovada el passat mes de juliol, i que ja està en vigor des del passat mes de novembre, no té efectes retroactius i, per tant, l’Agència Tributària, no només manté a hores d’ara els expedients que ja tenia oberts, sinó que des del passat mes de setembre n’ha obert de nous, sobretot a Catalunya.

De moment, la reclamació d’Hisenda a les empreses catalanes ja suma 700.000 euros i, si no canvia el criteri, l’obertura de més expedients podria representar, només per als municipis associats a l’AMTU (95), un impacte de 3,5 milions d’euros anuals, que multiplicat per quatre anys, suposaria un total de 14 milions. I s’estima, que només en l’àmbit de l’Autoritat del Transport de Barcelona la xifra s’enfila a 100 milions anuals. Aquesta situació és encara més preocupant si tenim en compte que les empreses no van facturar mai a les administracions aquest IVA que ara se’ls reclama, i per tant, ara les administracions no tenen aquests diners per pagar.

Joan Prat ha afirmat que “des de l’AMTU ja hem reclamat públicament que l’Agència Tributària faci marxa enrere i retiri els expedients oberts, i ens hem posat al costat de les operadores de transport públic per donar-los tot el nostre suport, especialment a nivell jurídic, per superar aquest greu perjudici, que, des del nostre punt de vista és del tot injust i, a més, pot acabar afectant, no només les empreses o entitats que han de pagar en primera instància aquest IVA, sinó també en les economies dels ajuntaments”.