logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU VAT 002 SalaPREMSA AMTU 003

Amb la nova normativa les aportacions de les administracions a les concessionàries de transport públic no estaran subjectes a l’IVA

Granollers, 27 de juliol de 2017

El Parlament Espanyol aprova avui el canvi normatiu impulsat per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), pel qual les aportacions que les administracions públiques fan a les empreses concessionàries dels serveis de transport públic deixaran d’estar subjectes a l’IVA. IVA Grup Mixt

Una esmena incorporada al text de la ponència de la Llei de Contractes de Sector Públic, aprovada ja ahir i que avui serà ratificada en la Comissió d’Hisenda, reconeix ara que les aportacions que les administracions públiques fan a les empreses concessionàries del transport públic de viatgers no estan subjectes al preu i, conseqüentment, deixen d’estar subjectes a l’IVA.

La presentació d’aquesta esmena significa la culminació del treball que l’AMTU va iniciar el passat mes de febrer per canviar una norma amb la qual, a mitjans de 2016, l’Agència Tributària va determinar que les aportacions públiques al transport passaven a estar subjectes aquest impost. De fet, a començament d’aquest any 2017, l’Agència Tributària ja va obrir expedients a diverses empreses concessionàries del transport públic per reclamar-los el pagament del 10% d’IVA per les aportacions que havia rebut de l’administració municipal durant els exercicis 2015 i 2016.

El president de l’AMTU, Jordi Xena, ha expressat la seva satisfacció , ja que amb aquesta modificació quedar clar, a partir d’ara, que les aportacions al transport públic quedaran exemptes d’IVA. Segons Jordi Xena, cal recordar que “el transport públic és un servei bàsic i essencial per a la ciutadania”. Tanmateix, “la prestació d’aquest servei per part de les Administracions Públiques significa una de les càrregues econòmiques més importants pel sector públic, tant per la Generalitat de Catalunya com pels ajuntaments i entitats locals mancomunades, per a la prestació d’un servei que contribueix, de forma clara, a la mobilitat sostenible, la protecció el medi ambient, l’augment de l’ocupació, el creixement econòmic i la igualtat entre les persones”.   José Enrique Fernández de Moya

Un procés intens per arribar a l’acord

El director general de l’AMTU, Joan Prat explica que “des del passat mes de febrer hem estat treballant perquè es deixés de considerar que les aportacions al transport públic havien d’estar subjectes a l’IVA, ja que ho consideràvem totalment injust, i que podia afectar molt greument sobretot a les arques municipals dels ajuntaments”.

El procés endegat per l’AMTU i que s’aprova avui, ha estat fruit de nombroses reunions amb el Secretari d’Estat d’Hisenda, José Enrique Fernández de Moya, qui des d’un primer moment es va mostrar predisposat a trobar una solució a aquest conflicte. Concretament, l’AMTU es va reunir per primera vegada amb el Secretari d’Estat el passat 9 de febrer, i a partir d’aquí ha presentat diverses propostes.

Així mateix, a partir del mes d’abril l’AMB també va afegir-se a la iniciativa, i durant el mes de maig es van mantenir diverses trobades amb representants de diversos grups parlamentaris al Congrés de Diputats.

Finalment, la proposta de l’AMTU va ser recollida pel PDECAT, que va presentar una esmena a la Llei de Pressupostos de l’Estat i al Projecte de Llei de Contractes de Sector Públic, i aquesta última és la que s’ha aprovat avui.

Amb tot, Prat ha reiterat que “encara no s’ha acabat el procés ja que cal veure quina serà la consideració que tindran els expedients oberts pels exercicis anteriors”. Tot i així, Prat s’ha mostrat optimista i creu que, “amb el nou redactat, es podrà resoldre la qüestió i arribar a un acord”.

Suport jurídic als municipis davant de l’Agència Tributària

Paral·lelament a les gestions per arribar a un acord, l’AMTU ha prestat, en els últims mesos, un servei de suport jurídic als municipis per tal de poder fer front a les inspeccions de l’Agència Tributària feia a les concessionàries del servei. Una tasca per la que es va posar a disposició dels ens locals un equip de treball i una línia tècnica i jurídica d’assessoria.

L’AMTU ja havia alertat que la reclamació de l’IVA per part de l’Agència Tributària suposava un greu perjudici econòmic pels ajuntaments i la ciutadania. Si s’hagués fet efectiva l’aplicació de la nova llei a les subvencions l’import hauria superat els 3,5 milions d’euros anuals només sumant el conjunt d’ajuntaments associats a l’AMTU.