logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU VAT 002 SalaPREMSA AMTU 003

El president del Cercle d'Infraestructures clou La Jornada Catalana de Mobilitat, afirmant que la zona metropolitana arriba ja als 974 milions de viatgers a l'any. 

Granollers, 7 de juny de 2017

Pere Macias, president del Cercle d’Infraestructures, ha afirmat, durant la cloenda de La Jornada Catalana de la Mobilitat, que “el principal problema que té el nostre sistema de transport públic és que ha crescut molt la demanda de viatgers”, com ho demostra el fet que actualment l’ATM de l’àrea de Barcelona té 974 milions de viatgers anuals. “Això fa que haguem d’augmentar l’oferta de transport públic per donar resposta a l’increment de la demanda”, diu Macias, qui considera, a més que “el gran repte del transport públic i la mobilitat en els propers anys serà com som capaços de finançar aquesta nova oferta”.

En aquest sentit, Pere Macias ha apuntat que “hi ha maneres d’aconseguir recursos: fent el sistema més eficient, modificant la fiscalitat o bé fent un repartiment més just de les aportacions”, en una menció a la T-Mobilitat com una eina de nova tarifació del transport.  Cloenda 1488

Gairebé 400 persones han assistit a La Jornada Catalana de la Mobilitat, organitzada per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà, que ha tingut lloc ahir 7 de juny, a Castellbisbal. El tema central de la Jornada era El paper del món local en la governança de la mobilitat, i ha comptat amb la participació d’experts nacionals i internacionals.

Més recursos i governança

La necessitat de més recursos ha estat present durant tota la Jornada Catalana de la Mobilitat. El president de l’AMTU, Jordi Xena ha reclamat que tots els municipis de Catalunya, grans i petits, “siguin igual d’importants i decisoris en la governança de la mobilitat”. En aquest sentit, ha dit que cal aprofitar la Llei de Finançament del Transport Públic aprovada el 2015 “per dotar a tots els ajuntaments de Catalunya, en la seva proporcionalitat, de la mateixa capacitat inversora que una ciutat gran, i a la vegada, incloure’ls en la governança del sistema, amb tots els seus drets i els seus deures”. “Tots els ajuntaments hem de jugar un paper clau en la nova governança que determinarà la gestió de la mobilitat i les seves infraestructures en els propers anys”, ha afirmat.

Respecte el requeriment de més dotació econòmica, l’alcalde de Castellbisbal, Joan Playà, també ha demanat millores “perquè sense finançament no hi ha governança que valgui”.

Canvi de model de transport urbà

Durant la Jornada Catalana de la Mobilitat 2017 que ha acollit el municipi de Castellbisbal, s’ha proposat fer un canvi de model en la mobilitat de Catalunya i invertir l’actual. És a dir, passar d’una mobilitat on el vehicle privat és la base, a un altre on el transport públic sigui el pilar fonamental i el vehicle privat sigui un complement. Taula governança 0919

D’altra banda, Pere Torres, director de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) a l’àrea de Barcelona, ha afirmat que “anem cap a un model en el que l’eix central de la mobilitat serà el transport públic, i no com ara en què el centre és el vehicle privat”. Torres també ha explicat que s’han de tenir en compte les dades per saber on aplicar millores en la mobilitat i, per posar un exemple, ha dit que “la mobilitat motoritzada a Barcelona es fa, en dues terceres parts amb transport públic i un terç amb vehicle privat”. Aquestes són unes xifres que, si marxem de Barcelona “s’inverteixen i passen a ser de dos terços en vehicle privat i un terç en transport públic”.

Per la seva banda, Joan Maria Bigas, director de Mobilitat i Transport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha posat damunt la taula una visió estratègica de la mobilitat basada en tres punts: “que contribueixi a la salut dels ciutadans, que els serveis s’orientin a les necessitats dels clients i que siguin un suport al progrés econòmic i social”.

Així mateix, per veure què poden fer els municipis respecte la mobilitat del seu entorn s’han convidat experts nacionals i internacionals. De fet, en aquesta Jornada de la Mobilitat hi ha hagut tres ciutat convidades: Torí, Lió i Viena, que han donat a conèixer alguns dels punts forts del seu sistema de transport.

Entre les propostes i idees presentades hi ha hagut la de la plataforma d’informació a través de la missatgeria instantània CityMES-AMTU. Presentada pel director general de l’AMTU, Joan Prat, qui ha mostrat el potencial d’aquesta eina per l’intercanvi d’informació amb l’usuari del transport públic i la capacitat d’aquesta plataforma de centralitzar tota la informació i consultes que afecta a un municipi . Es tracta d’una eina que ha desenvolupat l’ AMTU. Segons Prat, “Citymes és una eina, adaptada a les necessitats dels ajuntaments, que permet no haver de desenvolupar costoses APPS temàtiques, ja que permet reunir diferents serveis en una única plataforma, i gestionar les peticions dels usuaris en temps real”. Es poden fer converses en directe amb l’OAC, configurar respostes automàtiques com el temps d’espera de l’autobús, o pertànyer a llistes d’alertes i notícies.

Durant la jornada celebrada a l’auditori “Els Costals” de Castellbisbal, Terrassa també ha presentat els canvis de mobilitat que ha aplicat després de la posada en marxa de les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Vallparadís Universitat, Estació del Nord i Nacions Unides. Un transport que ha modificat comportaments de la població i de línies d’autobús urbà.

La Jornada Catalana de la Mobilitat, celebrada ahir, tindrà una segona part, el proper 25 d’octubre, quan se farà una edició dedicada específicament a les noves tecnologies al servei de la millora de la qualitat de l’aire i on es parlarà de les noves ZUAP (Zones Urbanes d’Atmosfera Protegida) i de les zones de baixes emissions. Aquesta 2a edició també tindrà lloc a Castellbisbal.

L’AMTU ha avançat que La Jornada Catalana de la Mobilitat 2018 es farà al Campus Motor de l’Anoia, els dies 6 i 7 de juny, i que tindrà el transport públic i el vehicle autònom com a temes centrals.