logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) ha celebrat a Terrassa la seva 18a Assemblea General

17 de novembre

L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) ha celebrat ahir la seva 18a. Assemblea General a l’edifici de Foment de Terrassa, en la qual ha fet un “balanç positiu” de les actuacions dutes a terme per l’Associació durant aquest 2016, i ha expressat la voluntat de “seguir treballant per millorar el finançament i la xarxa de transport públic i de Rodalies”, tal i com ha dit el president de l’AMTU i alcalde de Santa Maria de Palautordera, Jordi Xena. L’Assemblea ha estat presidida pel president de l’AMTU, Jordi Xena, el vicepresident primer i regidor de Caldes de Montbui, Jaume Mauri, i el vicepresident segon i alcalde de Granollers, Josep Mayoral. Així mateix, el regidor de Mobilitat, Trànsit i Transport de l’Ajuntament de Terrassa, Marc Armengol, ha participat en l’acte d’obertura, i el director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Pere Torres, ha estat l’encarregat de fer la cloenda.

En l’obertura Marc Armengol, ha recordat que “fa 15 anys que es va crear l’AMTU, i Terrassa en va ser un dels municipis fundadors”. El regidor de Mobilitat, Trànsit i Transport de l’Ajuntament de Terrassa ha destacat el creixement que ha experimentat l’AMTU durant aquests anys, ja que ara ja té 91 associats (89 municipis i 2 consells comarcals), amb una població representada de 2 milions d'habitants i un volum de viatgers urbans transportats de prop de 42 milions el 2015. Armengol també fet esment que “als municipis ens urgeix tenir un finançament estable per al transport públic, per poder oferir tarifes assequibles a la població”.

Així mateix, Jordi Xena també s’ha referit als 15 anys d’existència de l’AMTU. “15 anys de vida que han servit per construir una gran eina al servei dels municipis, per la defensa dels seus interessos en l’àmbit de la mobilitat i el transport públic”, ha afirmat el president de l’AMTU, Jordi Xena, qui també ha recordat que “ara l’AMTU ja no representa només els municipis de la Regió Metropolitana de Barcelona sinó el conjunt de municipis de Catalunya”. En aquest sentit, el passat mes de febrer l’AMTU va signar un nou conveni amb l’ATM, pel qual les ajudes al transport públic ara es distribueixen entre tots els municipis del Sistema Tarifari Integrat de Barcelona associats a l’AMTU i no només entre els de la Regió Metropolitana. Això ha permès que tres municipis fundadors de l’AMTU com són Manresa, Igualada i Vic, rebessin enguany per primera vegada aquests ajuts.

El president de l’AMTU ha apuntat que, per al 2017, l’objectiu de l’AMTU és “insistir en la millora del finançament per als municipis que inverteixen en el transport públic”, i ha anunciat que “ho farem via els nous convenis, reclamant la xifra de 10 milions d’euros anuals a què es va comprometre la Generalitat l’any 2006 i també explorant altres vies, gràcies a la nova llei de finançament del transport públic aprovada al juliol de 2015”.

Finalment, Jordi Xena, també ha destacat que “durant el 2016 l’AMTU ha consolidat el paper d’assessor als municipis associats, en matèria de mobilitat i de transport”. Bona prova d’això són els estudis i projectes realitzats durant aquest any, com l’elaboració del mapa del transport a la C-17, o la implantació del Transport a la Demanda (TAD) a Pineda de Mar, i a la comarca del Maresme o al Baix Llobregat, entre d’altres.

Durant l’Assemblea s’han tractat diversos temes pressupostaris, s’ha donat compte dels nous associats de l’AMTU, i també s’ha aprovat una nova imatge corporativa.

La T-Mobilitat, al 2018

La cloenda ha anat a càrrec de Pere Torres, qui ha anunciat que la T-Mobilitat s’implantarà finalment “a final de 2018”, i que es farà “simultàniament a tot el territori”. Torres ha explicat que el projecte d’implantació de la T-Mobilitat és molt complex, ja que intervenen molts factors, i “volem donar garanties que tot funcioni a la perfecció en el moment de la implantació”. A més, ha explicat que “el nou model s’ha de fer compatible amb els més de 70 operadors implicats en aquest sistema”. El director general de l’ATM també ha explicat que durant un temps hauran de conviure el sistema nou i l’antic.

D’altra banda, Pere Torres també ha apuntat que en els propers anys “els canvis futurs en els models de la mobilitat seran molts i molt profunds”. Segons ha explicat, això és degut a que “tot el creixement de la població mundial és només de població urbana, ja que la població rural està estancada, i això farà que el món no pugui funcionar amb el mateix sistema de transport que fins ara”, sinó que es crearan noves maneres de transport i de mobilitat. Una d’aquestes noves modalitats serà un tipus de servei que seguirà el model de les agències de viatges, a través del qual l’usuari confiarà tota la seva mobilitat diària, sense que s’hagi de preocupar per quin tipus de transport ha d’agafar.

En aquest context de futur, Torres ha destacat l’aportació que pot fer l’AMTU d’ajudar a gestionar aquestes noves formes de mobilitat “a través del coneixement que té de tot el territori”.

L'AMTU és una associació de municipis lliurement adherits, que té per objecte donar suport tècnic, jurídic i administratiu als associats en matèria de mobilitat, infraestructures i transport públic. Qualsevol ens local de Catalunya pot formar-ne part.

Actualment l'AMTU gestiona, per encàrrec de l’ATM, el títol de transport T12, fora de l'àmbit de la primera corona tarifària del sistema integrat de transport (STI) de Barcelona, gestiona també els ajuts per a la millora de les xarxes de transport públic dels municipis del STI de Barcelona, realitza activitats per a la promoció del transport urbà i la mobilitat sostenible, edita la revista MobiliCAT, i organitza anualment la Jornada Catalana de la Mobilitat.