logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

El Comitè Executiu de l’AMTU aprova donar recolzament a la Generalitat en la necessitat de gestionar des de Catalunya la totalitat del transport ferroviari

Granollers, 5 d’abril de 2016
El Comitè Executiu de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) ha aprovat, en la sessió celebrada ahir, una proposta de resolució per demanar a l’Estat espanyol el traspàs íntegre a la Generalitat de Catalunya de les línies ferroviàries de Catalunya. D’aquesta manera, l’entitat municipalista (de la qual formen part 84 municipis de Catalunya i 2 consells comarcals) dóna recolzament al conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que el passat 5 de febrer va anunciar que havia demanat a la ministra de Foment, Ana Pastor, el traspàs íntegre d’aquestes línies.

Així mateix, la proposta de resolució aprovada per l’AMTU també inclou la necessitat que, de forma simultània al traspàs de titularitat de les línies interiors, també es traspassin a la Generalitat les consignacions pressupostàries destinades al Pla de Rodalies i al manteniment de la xarxa, per tal d’executar les funcions de planificiació, manteniment de les línies, i execució d’obres.

L’AMTU afirma en aquesta proposta de resolució aprovada ahir, que el dèficit històric d’inversions en infraestructures de l’Estat Espanyol a Catalunya és un impediment per a la seva economia i la millora de la seva competitivitat. En aquest sentit, cal recordar el greu incompliment del Pla de Rodalies, per part del Ministeri de Foment, ja que dels 4.000 milions que s’havien d’invertir entre 2008 i 2015, només s’ha executat un 10%. I dels 306 milions que es van acordar al 2013, per a accions prioritàries que haurien d’acabar el 2015, només s’ha executat un 2%.

A això cal afegir que la puntualitat de la xarxa de Rodalies és del 94% i la de Regionals del 58%, mentre que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) arriba al 99%. El president de l’AMTU, Jordi Xena, afirma que “la Generalitat de Catalunya ja fa anys que demostra, a través de Ferrocarrils de la Generalitat, la seva eficiència en la gestió de serveis similars”, i és per això que està convençut que “el traspàs de les línies interiors suposaria una millora considerable del servei, una major competitivitat en la prestació i el funcionament, i en conseqüència una qualitat superior per a l’usuari, que és qui, en última instància en paga les conseqüències”.

Atès que la xarxa ferroviària és una infraestructura fonamental per poder tenir un funcionament idoni per al desenvolupament del país, l’AMTU considera necessari accelerar el traspàs íntegre de les línies ferroviàries interiors de Catalunya a la Generalitat de Catalunya, per tal d’aconseguir una mobilitat adequada a les necessitats reals.

L’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) té com a finalitat principal contribuir a la millora constant del transport col·lectiu de viatgers dels municipis membres, així com de la mobilitat en general, a partir de l’optimització dels recursos disponibles. Entre les seves funcions, hi consta elaborar propostes dirigides a la millora en la gestió de les infraestructures, el transport i la mobilitat, així com proporcionar suport en la planificació i gestió de les infraestructures, el transports i la mobilitat en general. Per a l’AMTU, les infraestructures del transport són un dels elements clau que sostenen i impulsen el desenvolupament d’un país, i en determinen el seu nivell de competitivitat, eficiència econòmica i sostenibilitat.