Esquema de la infraestructura |
Comarques i municipis afectats |
||
![]() Font: Avanç del pdI 2009-2018 |
|||
Vallès Oriental: | Caldes de Montbui; Palau-solità i Plegamans; Santa Perpètua de Mogoda; Mollet del Vallès; La Llagosta | ||
L’Eix de Caldes està definit per la relació que uneix la riera de Caldes amb l’àrea del Baix Vallès. Es tracta d’una relació d’important demanda, tant interna com externa amb la resta de l’Àrea Metropolitana de Barcelona
La infraestructura proposada consisteix en carri bus segregat (plataforma reservada d’autobús) en la majoria de trams i separat amb pintura dins la zona urbana de Palau-Solità i Plegamans. L’Eix neix a la sortida de Caldes i acaba connectant directament a la C-33 per accedir a Mollet.
Pel que fa al traçat, només el pdI 2001-2010 defineix amb algun detall la plataforma reservada, establint que des de Caldes de Montbui el nou servei de transport recorre l’eix de la Riera de Caldes fins arribar a Santa Perpètua on es divideix en dos ramals, un cap a Mollet del Vallès, que té parada a l’estació de Mollet Sant Fost (R-2), i l’altra que travessa Santa Perpètua de Mogoda i arriba a LaLlagosta amb intercanvi a l’estació de Santa Perpètua (R-3), la futura estació de Santa Perpètua (línia Papiol-Mollet) i l’estació de la Llagosta (R-2).
Principals avantatges que permet la plataforma reservada d’autobús de l’Eix de Caldes:
- Millora de la freqüència del servei entre l’àrea del Baix Vallès i la Riera de Caldes: la plataforma reservada suposa un augment de capacitat destinada exclusivament al transport públic, pel que es podran planificar els serveis independentment del trànsit rodat.
- Millora del temps del trajecte en transport públic: la plataforma reservada suposa un increment de la velocitat comercial dels autobusos, al no interferir aquest amb els vehicles privats. En definitiva, això es tradueix en un benefici considerable en termes de temps de viatge per a la demanda cada cop més creixent del servei exprés de la Vall de Tenes actualment en servei.
- Major fiabilitat i comoditat del servei de transport públic: l’exclusivitat de via per als autobusos es tradueix en menors maniobres d’accelerada i frenada, a més d’un major compliment de l’horari establert en planificació i, per tant, es brinda l’oportunitat de donar a l’usuari informació de qualitat sobre l’estat del servei en temps real.
Els antecedents cal buscar-los al Pla Director d’infraestructures de la RMB (pdI) 2001-2010, al Pla d‘Infraestructures del Transport de Catalunya (PITC) 2006-2026 i a l’Avanç del pdI 2009-2018, on es planteja la construcció d’una plataforma reservada per a autobús a l’eix de, plantejant-se com a una infraestructura ampliable per acollir plataformes tramviàries, si la demanda així ho requereix, sense un cost addicional d’inversió excessiu.
Pel que fa al pdI 2001-2010, es planteja que la mobilitat externa i interna dels municipis que componen l’àrea del Baix Vallès i la Riera de Caldes té suficient entitat com per proposar la potenciació de TPC en el corredor Caldes-Mollet/Santa Perpètua, de manera que es pugui satisfer la demanda generada en l’actualitat i els increments previstos en el futur.
Pel que fa al PTIC 2006-2026, es posa de manifest que es tracta d’un eix d’important demanda de l'àrea del Baix Vallès i la riera de Caldes que podrà donar servei tant a la demanda interna de l'àmbit com connectar amb la xarxa ferroviària.
Per altra banda, el Pla Territorial Metropolità de Barcelona, aprovat el 20 d’abril de 2010 per Govern de Catalunya, planteja una solució tramviària per a aquest eix, integrada en una xarxa de tramvia més àmplia tant al Vallès Oriental com al Vallès Occidental.
Infraestructura | Inversió pdI 2001-2010 |
Plataforma reservada per a autobús a l’Eix de Caldes | 120,7 M€ |
Font: pdI 2001-2010 |
A l’espera de l’encàrrec de la redacció de l’estudi informatiu i de l’estudi d’impacte ambiental
L’AMTU proposa com a solució infraestructural per a l’Eix de Caldes la plataforma reservada per a autobús, amb tal configuració que, si la demanda així ho permet, pugui ser ampliable i transformada en sistema tramviari.