La Selva: Blanes; Maçanet de la Selva; Massanes
Maresme: Arenys de Mar; Canet de Mar; Sant Pol de Mar; Calella; Pineda de Mar; Santa Susanna; Malgrat de Mar; Tordera
La línia R-1 Molins de Rei – Mataró – Maçanet/Massanes, que pertany a la Xarxa de Rodalies de Barcelona, té una longitud total de 95,1 km i transcorre per les províncies de Barcelona i Girona, incloent les comarques del Baix Llobregat, Barcelonès, Maresme i La Selva. La línia presenta un recorregut que voreja tota la costa del Maresme i creua el cor de l’àrea metropolitana de Barcelona. Originàriament, la infraestructura ferroviària a Mataró, la primera inaugurada a la Península, iniciava el seu recorregut a l’Estació de França, però posteriors modificacions de traçat i l’eliminació del tram ferroviari entre l’estació de França i Sant Adrià del Besòs van portar a l’actual traçat des de l’àrea de la Sagrera.
L’actuació que es proposa afecta el tram entre les estacions d’Arenys de Mar i Blanes, que té una longitud total de 24,2 km i afecta a un total de 10 estacions. A continuació es descriuen les característiques actuals d’aquest tram, relatives al traçat, electrificació, estacions i serveis existents.
El tram afectat per l’actuació proposada s’inicia a l’estació d’Arenys de Mar on es passa de doble via a via única. El tram només està dotat de doble via en algunes estacions. La traça a partir d’Arenys de Mar és més sinuosa que en la zona del Baix Maresme, tenint un tram complicat entre Sant Pol de Mar i Calella, on ha de passar per diversos túnels. Un cop a l‘Alt Maresme segueix cap a Malgrat de Mar i a partir d'aquí s'endinsa cap a l’interior passant pels afores de Blanes cap a Maçanet on es troba amb la línia de Granollers.
Pel que fa a l’electrificació, el tram es caracteritza per ser de via única electrificada, la catenària de la qual es compensada, de 3.000 volts i de corrent contínua. El balast utilitzat en el tram, així com en tota la línia, es de tipus silícic i està dotada de travessa de formigó bibloc tipus RS i carril UIC-54.
En relació a les instal·lacions de seguretat i comunicacions, la línia disposa de:
Nom de la parada |
Tipus de parada |
P.K.* |
|
||
Arenys de Mar |
Estació |
38+000 |
Canet de Mar |
Estació |
41+000 |
Sant Pol de Mar |
Estació |
45+000 |
Calella |
Estació |
48+700 |
Pineda de Mar |
Estació |
51+200 |
Santa Susanna |
Baixador |
53+300 |
Malgrat de Mar |
Estació |
55+700 |
Blanes |
Estació |
60+100 |
Tordera |
Estació |
65+900 |
Maçanet-Massanes |
Estació |
75+300 |
* El P.K. inicial igual a 0+000 s’haconsiderat a la futura estació de La Sagrera de Barcelona |
|
|
Infraestructura |
Inversió |
Desdoblament Arenys de Mar – Maçanet-Massanes |
550 M€ sense IVA |
Font: pdI 20111-2020 |