logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

Esquema de la infraestructura

 Comarques i municipis afectats

r4
Font: Pla Territorial de Mobilitat de Barcelona (2010)
     
Bages:   Monistrol de Montserrat; Castellbell i el Vilar; Sant Vicenç de Castellet; Castellgalí; Manresa
Vallès Occidental:   Terrassa; Viladecavalls; Vacarisses
     

 

Descripció de la infraestructura actual

La línia R-4 St. Vicenç de Calders – Martorell – Barcelona – Terrassa – Manresa, que pertany a la Xarxa de Rodalies de Barcelona, té una longitud total de 143 km i transcorre per les províncies de Tarragona i Barcelona, incloent les comarques del Baix Penedès, Alt Penedès, Baix Llobregat, Barcelonès, Vallès Occidental i Bages. La línia presenta un recorregut interior i creua el cor de l’àrea metropolitana de Barcelona. De fet, es diferencien dos trams: el tram pertanyent a la línia Barcelona – Tarragona per Martorell, Vilafranca del Penedès i Sant Vicenç de Calders i el tram pertanyent a la línia Barcelona – Lleida per Sabadell, Terrassa, Manresa i Cervera. La millora de la línia R4 s'emmarca dins d’aquesta segona línia.

La línia de Barcelona a Lleida passant per Terrassa i Manresa és una línia que si bé durant moltes dècades va suportar pràcticament tot el trànsit entre la ciutat comtal i el nord de la Península, actualment ha perdut tot aquest trànsit i té tres zones clarament diferenciades:

  • Interior de Barcelona fins a la bifurcació de Montcada: amb ús exclusiu de trens de Rodalies

  • Barcelona – Manresa: ús intens, quasi exclusiu de trens de Rodalies

  • Manresa – Lleida: només circulen uns quants trens regionals al dia

     

El tram afectat per les actuacions de millora de la línia és el corresponent entre les estacions de Terrassa i Manresa, que té una longitud total de 32 km. Aquestes actuacions consisteixen en la correcció de traçat per tal d’eliminar corbes que actualment no permeten velocitat comercials competitives amb la resta de modes. A continuació es descriuen les característiques actuals d’aquest tram, relatives al traçat, electrificació, estacions i serveis existents.

 

Traçat

La línia on s’emmarca el tram afectat té el seu inici a Montcada-Bifurcació, formant part de la xarxa arterial ferroviària metropolitana de Barcelona. En el seu tram inicial el traçat de la línia discorre a través de la densa comarca del Vallès Occidental seguint el corredor de l'autopista C-58 arriba fins a Sabadell i Terrassa, ciutats per les quals passa en part soterrat. La línia es complica entre Terrassa i Manresa, on té un dels trams més espectaculars per la seva proximitat amb la muntanya de Montserrat i la successió de túnels i ponts, destacant el famós viaducte de Boixadell, a Olesa de Montserrat.

 

Superestructura

Pel que fa a l’electrificació, es tracta d’una línia en via doble electrificada, la catenària de la qual es compensada, de 3.000 volts i de corrent contínua. El balast utilitzat en tota la línia es de tipus silícic i està dotada de travessa de formigó bibloc tipus RS i carril UIC-54.

En relació a les instal·lacions de seguretat i comunicacions, la línia disposa de:

    • Bloqueig Automàtic en via Doble (B.A.D) entre Terrassa i Manresa i Bloqueig Automàtic Banalitzat (B.A.B) entre Montcada i Terrassa.

    • Balisa tipus ASFA y comunicació tren – terra.

    • Integració al Centre Tècnic de Control (C.T.C.) de l’Estació de França a Barcelona.

 

 En relació a les estacions, entre Terrassa i Manresa existeixen 10 estaciones, la llista de les quals s’ha recollit a la taula adjunta (font: www.trenscat.cat).

 

Nom de la parada

Tipus de parada

P.K.*

 

Terrassa

Estació

23+000

Sant Miquel de Gonteres – Viladecavalls

Estació

26+800

Viladecavalls

Estació

28+500

Vacarisses – Torreblanca

Estació

34+400

Vacarisses

Estació

37+100

Castellbell i el Vilar – Monistrol de Montserrat

Estació

41+900

Sant Vicenç de Castellet

Estació

47+100

Manresa

Estació

55+000

* El P.K. inicial igual a 0+000 s’ha considerat a l’estació de Montcada-Bifurcació

 

Situació actual dels serveis ferroviaris 

El tram de la línia de rodalies R-4 entre Terrassa i Manresa permet velocitats màximes de 140 km/h i rampes màximes de fins a 22 mil·lèsimes.

En aquest tram hi circulen trens de rodalies, trens regionals i algun trànsit marginal de mercaderies. Hi ha serveis regionals entre Sant Vicenç de Calders o Vilafranca del Penedès i Manresa.

En referència a la freqüència de circulacions, tot el tram entre Terrassa i Manresa, amb un tren cada 15 minuts en hora punta i cada 30 minuts en hora vall.

Pel que fa a la demanda de la línia, Rodalies de Catalunya destaca que la totalitat de la línia R4 és una de les línies amb més trànsit de la xarxa de Rodalia de Barcelona, ja que és utilitzada anualment per més de 29 milions de viatgers; això vol dir uns 105.935 viatgers de mitjana cada dia laborable (Font: Rodalies de Catalunya a partir de dades oficials de l’”Estudio de Aforos Nov. 2008”).

 

Descripció de la infraestructura proposada

Les millores de la línia R-4 de la Xarxa de Rodalies de Barcelona al tram entre les estacions de Terrassa i Manresa consisteixen en:

  • Construcció del túnel de la Serra de Collcardús, als municipis de Vacarisses i Viladecavalls

  • Correcció de traçat de corbes entre els municipis de Vacarisses i Castellbell i el Vilar i entre aquest últim i Sant Vicenç de Castellet 

 

Avantatges de la infraestructura

Principals avantatges que permet la millora de la línia R-4 de Rodalies entre Terrassa i Manresa:

  • Millora del temps del trajecte en transport públic per a l’usuari, al reduir-se el temps de recorregut degut a l’escurçament del traçat gràcies a la construcció del túnel i a l’eliminació de nombroses corbes

  • Millora de la comoditat per a l’usuari, sobretot gràcies a l’eliminació del gran part del traçat sinuós del tram, el que permet la circulació dels combois a una velocitat més homogènia (menors acceleracions i frenades a les corbes) i menors moviments laterals a les que es sotmeten als viatgers a les corbes. 

     

Cronologia

Els antecedents cal buscar-los al Plan Estratégico de Infraestructuras y Transporte 2005-2020 (PEIT), en el qual s’inclou, com a una de les seves directrius bàsiques, el desenvolupament de les xarxes de rodalies a les principals ciutats espanyoles. En aquest sentit, el Pla de Rodalies de Barcelona assumeix les directrius d’actuació del PEIT, en un marc de mobilitat sostenible, definint i programant les actuacions a dur a terme en l’àmbit de les infraestructures ferroviàries de Barcelona.

Per altra banda, el Pla Territorial Metropolità de Barcelona, aprovat el20 d'abril de 2010 pel Govern de Catalunya, inclou les millores de traçat entre Terrassa i Manresa dins de les millores generals a introduir a la línia de Rodalies entre Barcelona i Manresa, addicionalment al túnel de Montcada o a l’increment del nombre de vies entre Sabadell i Cerdanyola per permetre serveis ràpids.