logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

 

Esquema de la infraestructura

 Comarques i municipis afectats

Túnel Montcada
     
Anoia:    Sí
Bages:  

Castellbell i el Vilar; Monistrol de Montserrat; Sant Vicenç de Castellet; Manresa

Baix Llobregat:    Sí
Garraf:    Sí
Maresme:    Sí
Vallès Occidental:  

Montcada i Reixac; Cerdanyola del Vallès; Barberà del Vallès; Sabadell; Terrassa; Viladecavalls; Vacarisses

   

Descripció de la infraestructura actual

La línia R-4 St. Vicenç de Calders – Martorell – Barcelona – Terrassa - Manresa, que pertany a la Xarxa de Rodalies de Barcelona, té una longitud total de 143 km i transcorre per les províncies de Tarragona i Barcelona, incloent les comarques del Baix Penedès, Alt Penedès, Baix Llobregat, Barcelonès, Vallès Occidental i Bages. La línia presenta un recorregut interior i creua el cor de l’àrea metropolitana de Barcelona. De fet, es diferencien dos trams: el tram pertanyent a la línia Barcelona – Tarragona per Martorell, Vilafranca del Penedès i Sant Vicenç de Calders i el tram pertanyent a la línia Barcelona – Lleida per Sabadell, Terrassa, Manresa i Cervera. Les actuacions del túnel de Montcada i de la tercera via entre Sabadell Sud i Cerdanyola del Vallès s'emmarca dins d’aquesta segona línia.

La línia de Barcelona a Lleida passant per Terrassa i Manresa és una línia que si bé durant moltes dècades va suportar pràcticament tot el trànsit entre la ciutat comtal i el nord de la Península, actualment ha perdut tot aquest trànsit i té tres zones clarament diferenciades:

  • Interior de Barcelona fins a la bifurcació de Montcada: amb ús exclusiu de trens de Rodalies

  • Barcelona – Manresa: ús intens, quasi exclusiu de trens de Rodalies

  • Manresa – Lleida: només circulen uns quants trens regionals al dia

El tram afectat per les actuacions és el corresponent entre les estacions de Montcada-bifurcació i Sabadell Sud, que té una longitud de 10,9 km. A continuació es descriuen les característiques actuals d’aquest tram, relatives al traçat, electrificació, estacions i serveis existents.

 

Traçat

La línia on s’emmarca el tram afectat té el seu inici a Montcada-Bifurcació, formant part de la xarxa arterial ferroviària metropolitana de Barcelona. El traçat actual de la línia en el seu tram inicia envolta el Turó de Montcada, on la línia disposa de tres estacions. A continuació el traçat discorre a través de la densa comarca del Vallès Occidental seguint el corredor de l'autopista C-58 arriba fins a Sabadell i Terrassa, ciutats per les quals passa en part soterrat.

 

Superestructura

Pel que fa a l’electrificació, es tracta d’una línia en via doble electrificada, la catenària de la qual es compensada, de 3.000 volts i de corrent contínua. El balast utilitzat en tota la línia es de tipus silícic i està dotada de travessa de formigó bibloc tipus RS i carril UIC-54.

Pel que fa a l’electrificació, es tracta d’una línia en via doble electrificada, la catenària de la qual es compensada, de 3.000 volts i de corrent contínua. El balast utilitzat en tota la línia es de tipus silícic i està dotada de travessa de formigó bibloc tipus RS i carril UIC-54.

En relació a les instal·lacions de seguretat i comunicacions, la línia disposa de:

  • Bloqueig Automàtic Banalitzat (B.A.B) entre Montcada i Terrassa.

  • Balisa tipus ASFA y comunicació tren – terra.

  • Integració al Centre Tècnic de Control (C.T.C.) de l’Estació de França a Barcelona.

 

En relació a les estacions, entre Montcada-Bifurcació i Sabadell Sud existeixen 5 estacions i 1 baixador, la llista de les quals s’ha recollit a la taula adjunta (font: www.trenscat.cat).

 

Nom de la parada

Tipus de parada

P.K.*

Montcada-Bifurcació

Estació

0+000

Montcada i Reixac-Manresa

Estació

1+700

Montcada i Reixac-Santa Maria

Baixador

3+400

Cerdanyola del Vallès

Estació

5+500

Barberà del Vallès

Estació

8+900

Sabadell Sud

Estació

10+900

* El P.K. inicial igual a 0+000 s’ha considerat a l’estació de Montcada-Bifurcació

 

Situació actual dels serveis ferroviaris

El tram de la línia de rodalies R-4 entre Montcada-Bifurcació i Sabadell Sud permet velocitats màximes de 140 km/h i rampes màximes de fins a 22 mil·lèsimes.

En aquest tram hi circulen trens de rodalies, trens regionals i algun trànsit marginal de mercaderies. Hi ha serveis de Rodalies entre Sant Vicenç de Calders o Vilafranca del Penedès i Manresa i entre Martorell o l’Hospitalet de Llobregat i Terrassa.

En referència a la freqüència de circulacions, el tram entre Montcada-Bifurcació i Sabadell Sud disposa d’un tren cada 15 minuts en hora punta i cada 30 minuts en hora vall per als serveis St. Vicenç de Calders/Vilafranca – Manresa i d’un tren cada 8 minuts en hora punta i cada 15 minuts en hora vall per als serveis Martorell/L’Hospitalet – Terrassa.

Pel que fa a la demanda de la línia, Rodalies de Catalunya destaca que la totalitat de la línia R4 és una de les línies amb més trànsit de la xarxa de Rodalia de Barcelona, ja que és utilitzada anualment per més de 29 milions de viatgers; això vol dir uns 105.935 viatgers de mitjana cada dia laborable (Font: Rodalies de Catalunya a partir de dades oficials de l’”Estudio de Aforos Nov. 2008”).

 

Descripció de la infraestructura proposada

El túnel de Montcada es tracta d’un tram ferroviari nou que discorre per la vall situada entre el Turó de Montcada i Collserola, seguint aproximadament la traça de l’autopista C-58. Una bona part del seu recorregut és en túnel. S’inicia a la interestació entre Torre Baró i Montcada-Bifurcació i acaba prop de l’estació actual de Montcada Santa Maria. El traçat actual suposa un recorregut addicional considerable per a tots els trens, inclosos els que no s’hi han d’aturar. En aquest context, l’actuació que es proposa redueix el temps de viatge entre 6 i 8 minuts per a totes les circulacions d’aquesta línia. Aquesta actuació, combinada amb l’entrada en servei de l’intercanviador entre aquesta línia i la de El Papiol–Mollet, representa una notable millora d’accessibilitat entre el Barcelonès i el Vallès Occidental i el Bages. Aquesta actuació pot suposar la reducció del nombre de circulacions que hi haurà a les estacions de Montcada i Reixac-Santa Maria i Montcada i Reixac-Manresa de la línia de Manresa (R-4). la capacitat d’aquest corredor.

La construcció de la tercera via a la línia R4 de Rodalies es planteja al tram entre Sabadell Sud i Cerdanyola del Vallès. Aquests tram té una longitud d’uns 5 km i inclou 3 estacions. Es planteja aquesta actuació per tal d’incrementar de manera important la capacitat d’aquest corredor.

 

Avantatges de la infraestructura

Principals avantatges que permet el túnel de Montcada:

  • Millora del temps del trajecte en transport públic entre el Barcelonès i les comarques del Vallès Occidental i del Bages, gràcies principalment a la construcció del túnel de Montcada que permet una reducció de la longitud de recorregut al municipi de Montcada i, en conseqüència, una reducció de 6 a 8 minuts al temps de recorregut.

  • Possibilitat d’establir trens semidirectes, gràcies a la tercera via a la línia R-4 de Rodalies al tram entre Sabadell Sud i Cerdanyola del Vallès, de tal manera que els trens ràpids poden avançar els trens que realitzen parada a totes les estacions i, per tant, poden reduir el seu temps de recorregut entre els municipis del Vallès Occidental i Barcelona.

 

Estat actual 

Inversions i fites previstes (font: Pla Director d’Infraestructures de la RMB – ATM)

Infraestructura

Inversió

3a via de la línia R4 entre Sabadell Sud i Cerdanyola del Vallès

41,6 M€ sense IVA

Túnel de Montcada

185,0 M€ sense IVA

Font: Avanç del pdI 2009-2018

 

Termini

Any 2015 s'hauran licitat les obres

Any 2020 s'hauran executat les obres

Fites

Any 2015: licitació de l’obra del túnel de Montcada.

Característiques tècniques

Longitud de 2,5 km sota el turó de Montcada

Beneficis socials de la proposta

La construcció del túnel de Montcada comporta l’estalvi de vuit minuts en el temps de viatge; això comporta un estalvi del 19% en el cas dels desplaçaments amb origen Terrassa i del 23% en el cas de Sabadell amb destinació Barcelona. A més, el servei actual de les estacions de Montcada no surten perjudicades perquè amb el futur esquema de serveis es mantindrà l’oferta actual.