logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU VAT 002 SalaPREMSA AMTU 003

Infraestructures i mobilitat 

La 4a jornada AMTU que porta el títol: “Infraestructures i mobilitat”, té lloc a Vilanova i la Geltrú el 12 de març de 2008.

La situació que enmarca aquesta 4a Jornada és la següent: les anomalies del servei de Rodalies han esperonat el debat de l'estat de les infraestructures al nostre país; ensems el Govern de la Generalitat està últimant el Pla Territorial Metropolità, ha llençat el Pla de Transport de Viatgers de Catalunya, i escometrà aviat la Revisió del Pla Director d'Infraestructures. Mentrestant l'AMTU ja té 55 Ajuntaments associats, i continuem creixent; també, els nostres Ajuntaments es troben en el primer any d'execusió dels Plans de Millora 2007-2010 derivats del Conveni signat entre la Generalitat, l'ATM i l'AMTU, que dóna una solució de finançament estable pels nostres transports urbans.

Aquesta jornada, organitzada per l’AMTU i l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’ATM, FGC i diversos operadors públics i privats, reuneix aproximadament 200 persones entre alcaldes, regidors, tècnics de mobilitat i diverses personalitats relacionades amb el món del transport.

 

r11Revista AMTU núm.22

Especial celebració 4a Jornada AMTU (març 2008)

  

Conclusions


1. El nou compromís aconseguit amb el contracte programa amb un entorn de finançament al voltant dels 28 M€ al cap del període 2007-2011 esperona a aconseguir els 47 milions de passatgers anuals en el transport urbà de l’àmbit AMTU al final d’aquest període.

2. A finals de 2008 està previst disposar de les aprovacions de dos documents planificadors fonamentals: el Pla Territorial i l’actualització del Pla Director d’Infraestructures pel període 2008 – 2015.

3. El que en principi havia estat una previsió d’inversions pel PDI 2001- 2010 de 5.423 M€, a l’actualitat s’ha convertit en 11.229 M€. Val a dir que aquí no s’inclouen els 1.160 M€ previstos per a la xarxa ferroviària estatal.

4. La Línia Orbital Ferroviària (LOF) s’haurà de recollir en aquesta actualització del PDI 2008 – 2015 i figurarà en el Pla de Rodalies ja que es preveu que existeixin ja trams en construcció dins aquest període.

5. El PDI revisat inclourà un subprograma per transport interurbà per atendre qüestions de remodelació d’estacions, carrils bus, aparcaments intermodals,...i es farà un èmfasi especial en temes de manteniment i reposició de les inversions ja existents per tal d’evitar, en la mesura del possible, futurs ensurts.

6. Aquelles actuacions que siguin factibles i raonables de realitzar en l’àmbit AMTU però que caiguin fora d’aquest termini han de ser susceptibles de ser recollides en el Pla Territorial.

7. Existeixen interessants projectes Tren-Tram que es van dibuixant al territori (Anoia, Bages,..) com a possibles solucions que millorin la penetració i integració del transport públic en el teixit urbà amb un nivell de factibilitat assumible.

8. També el projecte de la LOF: 39 estacions i 119 Km dels quals 46 Km en túnel; va avançant amb pas ferm amb un nivell de concreció en el seu intinerari marcat per la necessitat de definir unes reserves urbanístiques d’espai consensuades amb el territori,

9. A través de l’estudi encarregat per l’AMTU per tal de determinar quina és la mobilitat en el seu àmbit s’arriba a una conclusió important: el 54,4 % dels viatges de l’àmbit AMTU tenen origen i destinació en el mateix àmbit, això significa aproximadament 938.564 viatges /dia, una xifra que no es correspon prou al nivell de serveis i infraestructures de què actualment es disposa. Tanmateix el 16,30 % d’aquests viatges són a un polígon industrial també de l’àmbit.

10. Com a extrapolació d’aquest estudi es pot inferir una potencialitat de la LOF de l’ordre de 180.000 viatges / dia.

11. Les ponències del Tramvia de Parla i de la millora del transport públic de Manresa han estat exemples engrescadors de com aconseguir objectius ambiciosos en temes de mobilitat a base de crear complicitats i aplicar solucions imaginatives.

12. Per últim, les ponències del GART, explicant exemples de funcionament del transport a França, i del possible finançament a través dels Programes Europeus han aportat la vessant més internacional de la Jornada.

 

Ponències presentades


Finançament actual del Transport Públic a França. Particularitats del sistema.
  Sra. Isabelle Rovira,
  Responsable de l'Àrea Econòmica. GART.


Infraestructures de la RMB. Comentaris sobre El Pla Territorial Metropolità i la revisió del PDI,
  Sr. Manel Nadal i Farreras,
  Secretari per a la Mobilitat de la Generalitat de Catalunya

 

El projecte Tren-Tram de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya,
  Sr. Albert Tortajada i Flores, 
  Director Corporatiu de Desenvolupament i Planificació. FGC.
  

El projecte de la Línia Ferroviària Orbital,
  Sr. Jordi Julià i Sort, 
  Director General Tècnic. IFERCAT


Tranvía de Parla: un referente.
  Sr. Fernando de Marcos García,
  Director General. Tranvía de Parla, SA.
  

El projecte Tren-Tram de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya,
  Sr. Albert Tortajada i Flores, 
  Director Corporatiu de Desenvolupament i Planificació. FGC.

 

Enquesta de Mobilitat a l'àmbit AMTU.
  Sr. Antoni Prunés i Santamaria,
  Director General.AMTU.
  

Participació en Programes Europeus,
  Sra. Georgina Andreu Losantos,
  Consultora. Gabinet Gaudí, SL.

 

El TP a Manresa: una experiència reeixida,
  Sr. Joan Vinyes i Sabate, 
  Regidor de Via Pública, Serveis Urbans i Mobilitat. Ajuntament de Manresa.

 

El Pla de Transports de Viatgers de Catalunya,
  Sr. Manel Villalante i Llauradó, 
  Director General de Transport Terrestre. Generalitat de Catalunya.