logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU CONCURS-001 SalaPREMSA AMTU 003

El conseller de Territori i Sostenibilitat Santi Vila, que aquest dimecres 11 de febrer ha participat en una jornada tècnica sobre la T-Mobilitat, ha anunciat que aquest nou sistema de transport, que substituirà tota la gamma actual de títols, entrarà en servei, en la seva primera fase, durant el segon semestre de l’any vinent a tota la primera corona de Barcelona. Posteriorment, s’implantarà de forma progressiva a la resta de corones amb l’objectiu que l’any 2018 sigui una realitat a tot Catalunya.

El projecte T-Mobilitat es va adjudicar per 58,1 MEUR a finals del 2014 a l’empresa SocMobilitat, formada per CaixaBank, Fujitsu, Indra i Moventia. Actualment s’estan implantant els equipaments i sistemes a tot el conjunt d’empreses de transport de l’àmbit integrat per l’ATM de l’àrea de Barcelona. Un cop finalitzat aquest procés, ja estarà tot a punt per començar a testar el nou sistema, amb l’objectiu d’avaluar la transmissió de dades i el seu correcte funcionament. 

La T-Mobilitat és una targeta que s’adaptarà a cada usuari i que permetrà calcular el preu del transport públic de manera personalitzada, en funció del grau d’ús del sistema i de les característiques personals que donen dret a bonificacions. Per tant, el preu per viatge s’adaptarà a la mobilitat real de cada ciutadà. Serà una única targeta independentment de les zones tarifàries que es recorrin i dels modes de transport que s’utilitzin. Només a l’àrea de Barcelona, per exemple, se substituiran més de 80 títols integrants de transport per una única targeta. El sistema de pagament també variarà ja que es podrà fer des d’Internet, el mòbil o usant un sistema de postpagament. 

El nous sistema proporcionarà, per tant, més informació i flexibilitat als usuaris, nous mitjans de pagament i una tarifa adaptada a la seva mobilitat real. I a l’administració li donarà informació real de l’ús del transport públic. Serà, en aquest sentit, una eina imprescindible per tal d’adaptar l’oferta a la demanda real.

L’abast del subministrament del maquinari i sistemes adjudicat comporta la implantació de 14.000 terminals d’interacció amb l’usuari, com passos de control d’accés, màquines de venda i recàrrega, els equipaments en autobusos i tramvies, consoles de conductor o validadores embarcades, entre d’altres.

 

Finançament del transport públic

Durant la Jornada, el Conseller Santi Vila ha assegurat que l’aposta del Govern per una mobilitat sostenible i un bon servei de transport públic passa necessàriament pel seu correcte finançament. Vila ha avançat que les futures lleis d’adaptació i mitigació del canvi climàtic i de finançament del transport públic conflueixen en l’objectiu “d’aconseguir que la mobilitat privada contribueixi al finançament del transport públic”. El conseller ha assenyalat que les dues iniciatives legislatives “sintonitzen amb els països més avançats” i que per això “compten amb el consens de pràcticament tots els grups parlamentaris”.  Santi Vila ha manifestat que aquest tipus d’actuacions són “la garantia que a Catalunya consolidarem i farem créixer un bon sistema de transport públic concebut com un veritable dret fonamental d’una societat avançada”. El conseller confia que les dues lleis quedin enllestides aquest any i puguin ser aprovades en seu parlamentària en la propera legislatura.