logo amtu

JornadesAMTU 002 INFOTPU 000 MobiliCAT 003 Validacions TPU AMTU VAT 002 SalaPREMSA AMTU 003

Més de 350 persones assisteixen a la jornada de referència en temes de mobilitat a Catalunya, que ha tingut lloc a Mollet del Vallès.  

Mollet del Vallès, 8 de juny de 2016

El Teatre Can Gomà de Mollet del Vallès ha acollit avui dimecres, 8 de juny, la 12a edició de La Jornada Catalana de la Mobilitat, organitzada per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), amb el patrocini del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona, l’Ajuntament de Mollet del Vallès, la Diputació de Barcelona i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, i que s’ha centrat sobre els reptes actuals del transport públic a Catalunya, i molt especialment sobre el finançament del transport públic i també el Transport a la Demanda. La Jornada ha comptat amb més de 350 assistents, entre els quals hi havia tècnics de mobilitat de les diferents administracions, regidors, enginyers i directius de diferents empreses de mobilitat i transport.

En la sessió inaugural, el president de l’AMTU i alcalde de Santa Maria de Palautordera, Jordi Xena, s’ha referit precisament als dos grans eixos que han centrat la jornada d’avui. D’una banda, ha dit que “a partir de la Llei de finançament del sistema de transport públic de Catalunya, aprovada al juliol de l’any passat, hem de ser capaços de trobar bones eines que permetin garantir estabilitat financera al conjunt del sistema tarifari i del transport públic i, que alhora, permetin ampliar la integració tarifaria i revisar el model per zones que tenim que en alguns punts ens crea conflictes”.

Pel que fa al tema del Transport a la Demanda, ha defensat la viabilitat d’aquest tipus de transport avalada pel fet que “uns anys d’estudis conjunts amb la Diputació de Barcelona han permès demostrar que és possible implantar els diferents tipus de transport a la demanda en la diversitat de necessitats del nostre país”, i ha afirmat que “l’AMTU pot oferir una gestió centralitzada d’aquests serveis en benefici comú de les diferents administracions locals, comarcals i nacionals”. En aquest sentit, ha posat com a exemple la prova pilot que s’ha posat en marxa al municipi de Pineda de Mar, en la modalitat de Taxi a la demanda, i que a les comarques del Baix Llobregat i el Maresme ja s’han començat a fer uns estudis inicials per a la implantació d’aquest tipus de transport. A més, Xena ha anunciat que l’AMTU està ultimant la redacció del projecte d’implantació d’una oficina centralitzada de gestió del transport a la demanda vinculat al projecte MotorSport, que lidera l’ajuntament de Granollers, vinculat a la innovació del sector del motor, al desenvolupament del Pla director del Circuit de Catalunya, i que busca obtenir ajuda de fons europeus que ajudi a tirar-ho endavant. L’objectiu d’aquesta oficina és oferir una gestió centralitzada dels serveis, que permeti optimitzar costos i gestionar els diferents tipus de transports a demanda i fer-ho continuant garantint una gestió 100% pública, essent possible gestionar tant serveis de titularitat de la Generalitat com de titularitat municipal. I per fer possible això, ha demanat la implicació de tothom, especialment de les empreses concessionàries i operadors de transport, però també del sector del taxi.

Així mateix, el secretari d’Infrastructures i Mobilitat de la Generalitat i president del Comitè Executiu de l’ATM, Ricard Font, ha elogiat el sistema de transport públic que hi ha a Catalunya, ja que, segons ha dit, “és un dels més eficients i barats d’Europa”. I ha apostat per “seguir avançant en un sistema de transport que sigui sostenible i que aporta qualitat de vida als ciutadans, perquè és més còmode i més net”. D’altra banda, Font ha apuntat 3 reptes fonamentals que s’han d’afrontar properament en el camp de la mobilitat: 1/ un canvi tecnològic, com és la implantació de la T-Mobilitat; 2/ canviar el sistema de corones; i 3/ canviar els sistema tarifari. De tota manera, també ha reconegut que “tot això costa diners i la clau està en saber com ho financem”.

Josep Monràs, alcalde de Mollet del Vallès, ciutat on s’ha celebrat la Jornada, ha apel·lat a la necessitat de reflexionar sobre la repercussió que tenen en la salut les polítiques de mobilitat. El municipi de Mollet del Vallès, que és membre de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), ha estat distingit com a Ciutat Europea del Medi Ambient (Green Leaf). Aquest reconeixement també té a veure, segons ha explicat l’alcalde, amb les polítiques de mobilitat, ja que “si obliguem els ciutadans a agafar el cotxe privat, augmenten considerablement els nivells de contaminació atmosfèrica de l’aire, i això repercuteix directament en la salut”, ha afirmat.

La Jornada Catalana de la Mobilitat ha comptat amb la participació d’experts nacionals i internacionals en temes de mobilitat. Així, per exemple, experts de Portugal, França, Finlàndia i de la zona mediterrània han explicat la seva experiència en serveis de Transport a la Demanda. També hem conegut Experiències directes del món local, com la de Mollet del Vallès, la Riera de Caldes (amb l’impuls del cotxe elèctric) i el municipi de Torres Vedras. Diferents empreses com Evectra, Irizar, Gas Natural i Endesa han parlat també sobre la tecnologia del futur i solucions de mobilitat elèctrica per al transport públic.

Un dels temes destacats ha estat el del finançament del transport públic. En una primera intervenció, hem conegut les experiències d’Itàlia, Regne Unit, i França. I després s’ha fet una taula rodona, que ha moderat Pere Macias, i on han participat Xavier Amor, president de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) i alcalde de Pineda de Mar, Pere Torres, director general de l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) a l’àrea de Barcelona, i Marc Pifarré, secretari general de l’Associació Catalana de Municipis (ACM).

Així mateix, la clausura ha anat a càrrec de Francesc Esteve, secretari general de Governació, qui s’ha referit a l’AMTU “com a referent en el camp del transport i la mobilitat”, i ha afirmat que “ha permès millorar la vida de molts ciutadans de Catalunya”. Segons Esteve, aquesta associació, que va néixer de la unió i l’esforç d’un conjunt de municipis, “és un exemple de municipalisme al servei de les persones”.